In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2005
File not found.

















MKB, bescherm en beheer uw merk!

Ooit werd ze getipt over een dubieuze website waar een van de producten binnen haar merkenportefeuille enigszins ongebruikelijk werd geëtaleerd. Ze lacht: "Je wilt niet weten wat sommigen met een snoeprol allemaal uithalen!" Vanuit haar functie als merkenbeheer coördinator heeft ze onmiddellijk actie ondernomen. En met succes. "Natuurlijk wil je als bedrijf daar niet mee geassocieerd worden!"

Ingrid de Groot-Van Amelsvoort.

Ingrid de Groot-Van Amelsvoort (44) werkte voor Perfetti Van Melle te Breda en hield daar alle merken van het bedrijf nauwlettend in het oog. De merknamen zijn wettelijk beschermd om misbruik en plagiaat door anderen te verhinderen. Op de vraag wat een merk eigenlijk is, geeft ze de definitie: "alle grafisch af te beelden tekens die in staat zijn de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden." Ze noemt als voorbeeld de paarse chocoladeverpakking. "Dan weet je meteen om welk merk het gaat, toch?! In unieke producten is geïnvesteerd en het is niet toegestaan om die na te maken."

De laatste jaren worden merkhouders steeds vaker geconfronteerd met inbreuk op hun merkrechten waardoor ze aanzienlijke financiële schade lijden. "Sommige bedrijven proberen door plagiaat mee te liften op de bekendheid van een ander. Dat is oneerlijke concurrentie. Er is veel geïnvesteerd in een merk. Denk maar aan de kosten voor research en marketing."

Een merk is een bezit
Ingrid de Groot vertelt dat merken een waardevol bezit zijn van een onderneming. "Merken maken onderdeel uit van je bedrijfskapitaal. Een merk is vaak het meest waardevolle wat een onderneming bezit. Een goede bescherming en merkenbeheer zijn dus van het grootste belang. Sommige bedrijven beseffen niet dat ze houder zijn van een merk en denken er niet over na het merk te beschermen en te verzorgen."

De kracht van een merk is dat het uniek in zijn soort is en zich onderscheid van vergelijkbare producten. "Trouwens ook de naam van de onderneming is vaak een merk!" Ze benadrukt dat het ook voor het midden- en kleinbedrijf belangrijk is om merken te beschermen. "Denk niet, we zijn een klein bedrijf of waar zouden we al die moeite voor doen? Het is eeuwig zonde als jij een mooi merk hebt en de grote jongens gaan er mee vandoor."

Merkenkennis op uurbasis inhuren?
Ze weet dat het voor het midden- en kleinbedrijf vaak niet loont om iemand in dienst te nemen die de merken in beheer neemt. Daarom moet soms bijvoorbeeld een secretaresse het merkenbeheer erbij doen. "Dat is jammer want merkenbeheer is een complexe materie. Het kost nogal wat tijd om uit te zoeken hoe en waar een merk geregistreerd moeten worden, hoe je dossiers opbouwt, of een nieuw merk 'vrij' is en hoe je de merken onderhoudt."

Haar bedrijf NOMILEX, Marketing Property Services in Oosterhout wil daarin het midden- en kleinbedrijf graag ten dienste zijn. Nomilex adviseert en maakt bedrijven wegwijs in de ingewikkelde wereld van merkbescherming en merkregistratie. "Ik kan bedrijven veel werk en sores uit handen nemen, maar bovenal behoeden voor foutieve beslissingen. Ik ben op uurbasis of op projectbasis inzetbaar. Door mijn ervaring en kennis zal het merkenbeheer aanzienlijk minder inspanningen en dus minder kosten met zich meebrengen. Bovendien heb ik een uitgebreid netwerk dat ik kan inzetten." Zo is Ingrid de Groot bijvoorbeeld projectmanager van MARQUES, een Europese organisatie die belangen behartigt van de industrie, waaronder ook het MKB, met betrekking tot de bescherming van merken.

De taal van het MKB
Ingrid de Groot vertelt dat haar bedrijf NOMILEX geen merken- en/of juridisch adviesbureau is. "Ik werk onafhankelijk voor zeer verschillende bedrijven en organisaties. Ik spreek de taal van het MKB maar daarnaast ook van de merken- en juridische adviesbureaus. Door deze kenniscombinatie ben ik in staat om als tussenpersoon op te treden en het aanspreekpunt te zijn binnen een bedrijf maar ook voor betreffende merkenbureau." Ze wil een lans breken voor merkenbeheer voor de wat kleinere bedrijven. "Ja, misschien zie ik het zelfs wel als mijn missie. Ik heb het zien gebeuren dat bedrijven door grotere organisaties opgeslokt worden omdat het de merken niet goed heeft beschermd. Sommige kleinere bedrijven hebben een paar leuke merken. Zij kunnen zich veel ellende besparen door deze te laten beheren. Je moet er niet aan denken dat de concurrent een vergelijkbaar merk op de markt zet, dat laat registreren en vervolgens beweert dat jij inbreuk maakt op zijn merk?!"

Meer informatie
Internet: www.nomilex.nl


...bevordert
Samen Handen Ineen bevordert doorstroming naar de werkvloer

...start
'Iemand van buitenaf zorgt voor een frisse kijk op het bedrijf'

...vernieuwt
Met Syntens innoverend bezig zijn

...innoveert
ZIE 2005: nieuwe ronden, nieuwe kansen

...onderneemt
Ondernemen met uitkering in trek

...organiseert
Bijeenkomst 'Starten met een uitkering'

...ontwikkelt
Banner voor bedrijven

...promoot
Bedrijvendynamiek door promoten zelfstandig ondernemerschap

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...verplicht
Hard werken is hier een morele verplichting

...werkt
Wij werken aan werk

...leeft
Economie is een deel van het leven

...biedt
Gemeente en ondernemers moeten gezamenlijk optrekken

...groeit
Professioneel oog voor historie én toekomst

...woont
Op weg naar een duurzame toekomst

...beschermt
MKB, bescherm en beheer uw merk!

...rijdt
Zakelijk onderweg

...kiest
Jong Management Midden-Zeeland kiest voor mix van nut en fun

...bouwt
'Bouwen aan Zeeland' op Contacta 2005

...wisselt
Bestuurswisseling ondernemende vrouwen La Donna e Mobile

...huisvest
Zowel aanbod als opname stijgt

...rapporteert
Breda: te weinig grote metrages in aanbod

...investeert
Noord-Brabant wil kwart verouderde bedrijventerreinen opknappen