5e Business On Stage op vrijdag 26 november
Nieuwkomers tijdens lustrum BOS
Nieuwkomers in Zeeuws-Vlaanderen is het hoofdthema tijdens het eerste lustrum van de Business On Stage (BOS). Deze 5e BOS
vindt plaats op vrijdag 26 november in het Terneuzense Scheldetheater.
BOS commissievoorzitter 2004 Jeroen van Laar: "Meer entertainment."
Na zes succesvolle BOV-jaren achtte de Junior Kamer Zeeuwsch-Vlaanderen in 2000 de tijd rijp voor de BOS. In de eerste editie gingen
ondernemers ook letterlijk op stage bij een collegabedrijf. Het competitie element van voorloper BOV (Beste Ondernemers Visie) werd
echter node gemist. In de tweede editie van de BOS waren competitie en verkiezing weer terug en dat is tot op heden zo gebleven. Wel
zijn er in de loop der jaren verschillende nuances aangebracht. Learning by doing blijft immers het wereldwijde credo van de Junior
Kamer. Inmiddels is niet meer weg te denken dat de zaal beslist tijdens het grootste business to business evenement van Zeeuws-Vlaanderen.
Hetzelfde geldt voor het feit dat er jaarlijks drie genomineerden zijn waarvan de winnaar de BOS-trofee plus bijbehorende eeuwige roem
incasseert. Voorgaande winnaars zijn Avesta-Polarit (2001), Labo Zeeuws-Vlaanderen (2002) en Elektra 21 (2003). Steeds was er een
faciliterende rol weggelegd voor de zeven respectievelijk drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Zo stonden de Zeeuws-Vlaamse burgemeesters
cq de gemeentesecretarissen de genomineerden op het podium met raad en daad terzijde. Dit jaar wordt bij de BOS-verkiezing voor het
eerst de koppeling met de gemeenten doorbroken.
Piet Eijke van Eyke-Hogendoorn won in 1993 de eerste BOV-trofee.
Commissie
"De laatste jaren sloten de thema's, veranderingsmanagement (2002) en 'fusies en overnames' (2003) mooi aan bij de gemeenten die per 1 januari
2003 een herindeling hebben ondergaan", aldus Jeroen van Laar die in 2004 de BOS-commissie leidt. De 32-jarige voorzitter, in het dagelijks leven
directeur/eigenaar van Saman Assurantiën, wordt in de BOS-commissie bijgestaan door de leden Ellen Kox, Maureen den Hamer, Jeroen Verstraeten,
Frank Abbeel, Peter Donze en Stijn Guilliet. "De achterliggende gedachte van het thema 'nieuwkomers in Zeeuws-Vlaanderen' is om een negatieve
spiraal te doorbreken. Het idee van 'iedereen trekt weg uit Zeeuws-Vlaanderen'. Wij kiezen voor een positieve benadering. Er zijn genoeg bedrijven
van buitenaf die zich de laatste jaren in Zeeuws-Vlaanderen gevestigd hebben. Wij hebben een aantal bedrijven op het oog waar wij van denken dat
ze in aanmerking komen voor de BOS-trofee. Het streven is om als genomineerden drie min of meer gelijkwaardige bedrijven uit de drie gemeenten te
hebben. Deze koppeling is echter geen absolute must. De aantrekkelijkheid van Zeeuws-Vlaanderen als vestigingsplaats staat centraal. De nieuwe
ondernemer die volgens zijn collega's in de zaal het beste inspeelt op de voordelen en kansen die onze regio biedt zal tot winnaar van de
BOS-trofee 2004 worden uitgeroepen", licht Jeroen van Laar toe.
Frans Reijniers van Elektra 21 won verleden jaar de BOS-trofee.
After Party
Het BOS-evenement wordt door de preses onderverdeeld in een verkiezing, een culinair gedeelte en een after party met volop netwerkmogelijkheden.
De serieuze lezing verdwijnt naar de prullenmand. Daarvoor in de plaats komt een stuk entertainment. De uit het bedrijfsleven afkomstige Tom
Sligting treedt op als stand-up comedian, maar fungeert op het podium tevens als discussieleider van de drie genomineerden. In deze laatste rol
was de improviserende ABN/AMRO topvrouw Marianne Tijssen vorig jaar prima op dreef. Haar inleidende lezing over fusies en overnames was echter
gortdroog. "Zij had een hele serieuze rol in het geheel. Zij hield een goed verhaal over het onderwerp maar het was redelijk zware kost. Met
entertainment tijdens de komende BOS is het misschien het andere uiterste, maar je moet wel bedenken dat het een vrijdagmiddag is aan het eind
van het jaar. Bovendien blijft learning by doing voor ons belangrijk. We willen de BOS meer profileren als een hele gezellige bijeenkomst. Het
gaat erom een leuke mix te creëren tussen een serieuze verkiezing en een stuk entertainment waarbij gezelligheid en sfeer de boventoon voeren.
In de aanloop naar de verkiezing moet er flink gelachen worden. Tom Sligting zal ongetwijfeld bekende Nederlanders op de korrel nemen en er zal
de nodige interactie zijn met het publiek", stelt Van Laar. Hoofdsponsors van de BOS 2004 zijn Stoffels Cleaning, Advocatenkantoor Adriaanse &
Van der Weel, Deloitte, ABN/AMRO, Delta Milieu, Henno Cysouw Optiek en 'de Ondernemer'.
Meer informatie
Nadere info over kaarten en sponsoring:
Tel.: 0115 - 563072
|