In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2004
File not found.

















Talenten benutten met educatief ondernemen

Het ideaalbeeld van Wiebe Houkamp en Luc Pont is dat het beroep van leraar vergelijkbaar is met dat van andere specialisten, inclusief status en salariëring. Deze gedachte zit achter de oprichting van het Middelburgse bedrijf USE dat educatief ondernemen en 'teaching in business' faciliteert.


Luc Pont en Wiebe Houkamp pleiten voor nieuw elan in het onderwijs.

Bij educatief ondernemen staat de leraar voor de klas, terwijl een 'teacher in business' bijvoorbeeld lezingen geeft of artikelen schrijft voor het bedrijfsleven. Wiebe heeft vorig jaar een kennisgemeenschap voor leraren opgericht die faciliteiten biedt om als ondernemer zowel binnen als buiten het onderwijs te kunnen functioneren. Hij beoogt met het netwerk een intermediair te zijn tussen de vrij bureaucratische onderwijswereld en leraren die hun talenten tevens als ondernemer willen benutten. Een combinatie van educatief ondernemerschap met een vaste onderwijsbaan is namelijk zeer wel mogelijk. "Een docent is een zeer gespecialiseerd persoon, maar als je eenmaal in het onderwijs zit kom je er niet meer zo makkelijk uit. Wij zijn vorig jaar, omdat onderwijs en bedrijfsleven zover uit elkaar liggen, een facilitair bedrijf gestart ten behoeve van leraren om naast of in plaats van hun vaste baan in het onderwijs iets als freelancer te kunnen doen", aldus de 47-jarige Wiebe Houkamp die als leraar in Vlissingen werkzaam is. Zijn even oude compagnon Luc Pont: "Ik heb 20 jaar voor de klas gestaan en heb de laatste vijf jaar een reclamebureau opgebouwd. Ik ben de eerste educatief ondernemer in het middelbaar onderwijs. Ik geef Nederlands op het Jan Tinbergen College in Roosendaal. De school weet waar ze aan toe is en ik weet waar ik aan toe ben. Voor mijn gemaakte lesuren stuur ik een rekening, terwijl de school bij vakantie of ziekte geen rekening krijgt. Het educatief ondernemerschap is een middel tegen de, soms decennia lang, verlammende vastigheid. Een telkens terugkerend verhaal doodt de inventiviteit. Het ondernemen zorgt voor nieuw elan."

Roeping
In feite hebben beiden een roeping. Ze willen het soms geestdodende bestaan van leraar doorbreken. "Je moet het zien in een maatschappelijke context. In de detailhandel is het oogmerk winst maken. Bij leraren gaat het in de eerste plaats om kennisoverdracht en in de tweede plaats om mensen opvoeden. De leraar die zich het snot voor de ogen werkt en zijn collega die het rustig aan doet krijgen aan het eind van de rit evenveel. Dat is heel raar en bijna stalinistisch. Iedereen heeft de mond vol over kenniseconomie, maar of iemand nu goed of slecht les geeft maakt niet uit. Dat is doorgeschoten democratie waarin iedereen gelijk is ('all animals are equal'). Het werkt een kapitaalvernietiging in de hand van hoog opgeleide gekwalificeerde mensen", legt Houkamp uit. Educatief ondernemerschap zorgt volgens hem voor flexibiliteit en maatwerk. Een educatief ondernemer verricht precies het werk waar de school behoefte aan heeft, tegen de prijs en de duur die overeengekomen is. "Ik zie kennis als een vrachtwagen. Het blijft niet op één plaats staan, maar je kan er mee heen en weer bewegen."

Kentering
Beide educatief ondernemers nemen inmiddels toch een kentering waar in onderwijsland. Tegenwoordig moeten scholen zelf inkomen verdienen. Bijvoorbeeld op de HZ of het ROC waar allerlei contractactiviteiten plaats vinden, maar ook in het middelbaar onderwijs. En leerlingen kunnen tegenwoordig shoppen. De stap naar educatief ondernemen is inmiddels niet meer zo groot. Luc: "Educatief ondernemen draagt bij aan de kwaliteit. Ondernemen is doen, letterlijk en figuurlijk in actie komen."

Lesgevenden en instelling vinden elkaar op de website van educatief ondernemers. De leraar biedt zijn diensten en producten aan en de school legt haar vraag neer. In het vervolgtraject is er een royale onderhandelingsruimte waarin partijen het eens kunnen worden over aspecten als salaris, klassegrootte, lesmateriaal, enzovoorts. Educatief ondernemen, waarbij de markt bepaalt, laat zien dat het beroep van leraar veelomvattend is. Hij moet niet alleen specialist zijn op zijn vakgebied, maar ook invoelend vermogen hebben, innovatief en creatief zijn, om kunnen gaan met stress, etcetera.

Wie zich aanmeldt bij het bedrijf van Houkamp en Pont wordt deel van een netwerk waarbij men kennis kan uitwisselen met collega-ondernemers, terwijl men tevens ondersteund wordt middels professionele diensten als accountancy, fiscus, uitzendbureau en kamer van koophandel. Bovendien wordt men automatisch lid van het Platform voor Zelfstandig Ondernemers. De website kent diverse marktpleinen waarop men met elkaar praat, overlegt, koopt en verkoopt. "Geef mensen de vrijheid om iets te maken, anders wordt de creativiteit dood gemaakt. Een chirurg, een specialist, geef je de vrijheid om in je lichaam te snijden. Een leraar is een kennisspecialist. Wij bieden educatief ondernemers de mogelijkheid om zich in de etalage te zetten", stelt Wiebe Houkamp.

Meer Informatie
Internet: www.educatiefondernemen.nl


...ondertekent
Nieuwe toekomst Zeelandhallen

...start
Talenten benutten met educatief ondernemen

...bedenkt
Hoog bereik, lage kosten

...presenteert
Nieuwe oogstseizoen voor hangcultuur- mosselen

...werkt
Contract voor vakantiekracht verplicht

...belegt
De beleggings- adviseurs

...viert
Nieuwkomers tijdens lustrum BOS

...onderneemt
'Vestingstad Hulst is uniek'

...feest
Veel sfeer op Haringparty Goes

...leest
In 't kort

...rijdt
Zakelijk onderweg

...behartigt
Nieuwe ondernemers- vereniging voor Borsele

...zeilt
Zeilevenement voor ondernemers en managers

...bemiddelt
Conflicten goed op te lossen met mediation

...investeert
2003: vier miljard belegd in commercieel vastgoed