In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2005
File not found.

















De Beleggingsadviseurs

Dividend: Het toverwoord voor 2005 ?
Rin Visser - ABN Amro Bank, Senior beleggingsadviseur

In de Dikke van Dale staat bij dividend: de periodieke uitkering van winst aan de aandeelhouders van een onderneming.

Eind jaren negentig was dividend een woord dat je weinig beleggers hoorde gebruiken. Als bedrijf was het bijna een doodzonde om je winst uit te keren aan de aandeelhouders; deze moest je gebruiken om te investeren of beter nog om geld te lenen om overnames te doen.

De laatste jaren hebben we juist gezien dat dividend weer de weg was naar outperformance. Niet voor niets waren de resultaten van de hoog dividend oftewel de high income fondsen stukken beter dan gerenommeerde wereldwijde aandelenfondsen. Over 2004 waren de resultaten van deze wereldwijde aandelenfondsen gemiddeld 7,1% (bron: Morningstar). De drie echte hoog dividend fondsen van Nederland waren goed voor een gemiddelde van 21,0% (bron: Morningstar).

Nou hoor ik u denken: "Maar behaalde resultaten uit het verleden zijn toch geen garantie voor de toekomst". En daarin heeft u gelijk maar wat we de komende tijden wel verwachten en ook al zien is dat veel bedrijven de winsten die ze behalen weer gaan uitkeren aan de aandeelhouders. Dit kan in de vorm van dividend gebeuren of in het terugkopen van de eigen aandelen. En helemaal mooi wordt het natuurlijk als de onderneming beide doet.

Onze tip derhalve: kijk ook eens goed naar de mate waarin een onderneming de winst per aandeel ook daadwerkelijk uitkeert aan de aandeelhouders. Of gebruik de hoog dividend fondsen als basis in uw aandelenportefeuille.


Steepener obligaties
Martin Janse - Fortis bank, Senior beleggingsadviseur

Sinds december 2004 wordt de markt overspoeld door een nieuw soort obligatie: de Steepener. Wat is dit precies? Als voorbeeld neem ik een lening in euro die recent is uitgegeven door de IJslandse Kaupthing Bank. Deze bank, met een goede kredietwaardigheid (A1), betaalt de eerste vier jaar een vaste rente van 6,5% per jaar. De jaren erna wordt jaarlijks de rente opnieuw vastgesteld afhankelijk van het verschil tussen de 10-jaars en de 2-jaars swaprente. De einduitkomst van de berekening wordt gesteld op minimaal 3% en zal maximaal 9% zijn. Het historisch verloop van de euro rentes laat zien dat bij deze berekeningswijze de variabele couponrente gemiddeld circa 4,8% was. Niet gek als je kijkt naar de huidige lage kapitaalmarktrente. Er zit wel een addertje onder het gras. De debiteur mag na vijf jaar en vervolgens elk jaar daarna de lening aflossen tegen 100%. Dit zal met name gebeuren als de uit te betalen rente de bovenkant van de genoemde bandbreedte bereikt. Mocht de debiteur tot vervroegde aflossing overgaan, dan heeft u per definitie een zeer goed rendement gehad op uw voortijdig beëindigde belegging. De obligatiehouder kan de lening op de beurs dagelijks verhandelen tegen de dan geldende waarde. Deze kan zowel hoger als lager zijn dan 100%. Kortom, een mooi product. Nu even iets heel anders: kijk in uw portefeuille nog eens kritisch naar uw (kleinere) belangen in individuele aandelen en overweeg deze om te zetten in beleggingsfondsen. De meeste banken hanteren een minimum tarief voor het bewaarloon. Zonde als beleggen meer kost dan het oplevert.


Een analistenrapport zegt dat bedrijf x koopwaardig is. Maar helaas, de beurskoers is niet vooruit te branden. Zij weten er toch veel meer van?
Arian Bakker ING bank, Hoofd beleggen

Ja, de analist weet meer van het bedrijf, maar hun advies is niet altijd beter. Kern van de zaak is dat de analist een bedrijf analyseert en het vergelijkt met zijn gelijken. Voor de koers zijn echter regelmatig andere omstandigheden doorslaggevend. Een mooi voorbeeld is de mening van de ING analist omtrent KPN. Deze heeft sinds 15 november 2004 zijn opinie voor KPN op Sell staan. Steeds minder cash uit vaste telefonie, steeds meer concurrentie van kabelexploitanten en het te kleine E-plus vormen evenzovele problemen. De analist noemt tegenover deze minnen twee plussen: dividend en inkoop van aandelen geven een fors direct rendement. Sinds de 'sell' is KPN met ruim 14% gestegen. Heeft de analist een slechte analyse gemaakt? Weet hij er niets van? Nee, de analist heeft de aandeel-specifieke factoren, de zaken die het individuele bedrijf betreffen, goed in kaart gebracht. Het probleem met het advies zijn de algemene marktomstandigheden. Op dit moment zijn de aandeel-specifieke factoren minder belangrijk dan de zekerheid en het rendement dat het aandeel biedt. Ziedaar de problematiek van de adviezen van aandelenanalisten: zij gaan ervan uit dat aandeel-specifieke factoren de markten drijven. Over een lange termijn en gemiddeld genomen is dat inderdaad het geval. Echter het zal vaak en soms langdurig niet zo zijn. Wat de markten drijft en welke trends men kan bespelen is het onderwerp van strategen. Hun meningen zult u dus, naast de opinies omtrent individuele bedrijven, mee moeten wegen in uw beleggingsbeslissingen.


Heineken etaleert een gebrek aan visie
Cor Wijtvliet - F. van Lanschotbankiers, Senior beleggingsanalist

De cijfers van bierbrouwer Heineken waren alarmerend. Over heel 2004 groeide de afzet met een wel zeer magere 1,1% en het ziet er niet naar uit, dat 2005 veel beter zal zijn. De bierconsumptie in het westen stagneert al enkele jaren en daar zijn goede redenen voor aan te wijzen. Zo drinken mensen boven veertig jaar liever een glaasje wijn dan een pilsje. Zelfs de voorzitter van Heineken, Thony Ruys, wordt vaker met een glas wijn gezien dan met een glas huismerk. De echte pilsdrinkers zijn de twintigers en dertigers. Maar vooral Europa vergrijst in hoog tempo en het aantal jongeren neemt gestaag af. Hoe het tij te keren? Er zijn grofweg twee opties. Heineken kan een concurrent overnemen en zo omzet kopen. Het mooiste voorbeeld hier is de verrassende fusie tussen het Belgische Interbrew en het Braziliaanse Ambev. De nieuwe gigant InBev is nu de grootste brouwer ter wereld ver vòòr Heineken. Een tweede optie is het zoeken van nieuwe markten en daar marktaandeel opbouwen. De meeste aandacht van het brouwersgilde gaat uit naar China, de grootste biermarkt ter wereld. InBev voert de westerse peleton aan met een volume van 30 miljoen hectoliter. Dat is erg veel vergeleken met de 1 (een) miljoen hectoliter van Heineken. Het is een beetje de makke van Heineken. Het bedrijf wil wel snel groeien op nieuwe markten, maar kan maar niet beslissen hoe. Voor het lopende jaar trekt Heineken EUR 100 miljoen uit voor een betere marketing van zijn biertje, maar of dat veel helpt?

F. van Lanschot is positief over de sectoren Kapitaalgoederen, Farmacie, Verzekeraars en Software&services


Aandelen, obligaties en het sentiment
Co Abrahamse - Rabobank Beveland, Senior beleggingsspecialist

Het sentiment rondom aandelenbeleggingen is nog lang niet optimaal. Als potentiële klanten met ons in gesprek raken inzake de mogelijkheid om te gaan beleggen, merk je direct dat ze zeer huiverig zijn voor beleggen in aandelen. Men neemt liever het zekere voor het onzekere en daarom zijn vastrentende waarden en spaarrekeningen veel populairder dan aandelen. En dat terwijl de rente in veertig jaar niet zo laag heeft gestaan: 3,42% voor tien jaar staatspapier. Kortom: de koersen van obligaties staan op topniveau terwijl de mensen nog steeds kopen. Dit zagen we ook in 2000, toen de AEX de grens van 700 punten naderde en iedereen persé in aandelen wilde gaan beleggen. Inmiddels weten we dat de index ruwweg de helft van van toen is en dat nog meer weinig mensen heil zien in aandelen. Onlangs heb ik nog wat beleggingsboeken uit de kast gehaald en bestudeerd wat de langetermijnrendementen zijn. Uit een Amerikaans onderzoek kwam in de periode naar voren dat aandelen 1802-1997 een gemiddeld rendement hebben gekend van 8,4% per jaar. Over dezelfde periode leverden obligaties gemiddeld 4,7% per jaar op. Op de korte termijn bepalen zowel economische als psychologische factoren het beeld op de financiële markten. Op lange termijn vervlakken de sentimenten en bepalen voornamelijk de onderliggende economische factoren het koersbeeld op de aandelen- en obligatiemarkten. De boodschap die ik wil meegeven is dan ook : verkoop hoog en koop laag. Mijd langlopende obligaties en denk eens aan Nederlandse aandelen met een goed dividendrendement. Het toekomstperspectief hiervan is veel beter.


Beleggen in groei ?
Jack Horvest - SNS bank Senior vermogensbeheerder

Beleggen in aandelen in landen met een hoge economische groei klinkt aannemelijk
Echter een studie wijst uit dat er geen positieve link is tussen economische groei en aandelenrendement.
Sterker nog er is zelfs een negatieve relatie.
Er zijn 53 verschillende aandelenmarkten onderzocht over de afgelopen 105 jaar. Aandelenbeleggers hadden 12% per jaar verdiend in de 10 landen met de laagste economische groei, de 10 landen met de hoogste groei leverden slechts 6% op. Australië heeft de beste performance (7,6% per jaar) laten zien, terwijl de economische groei sinds 1900 slechts 1,9% bedraagt.

In 2004 was de economische groei van China 9,5%, de aandelenmarkt had een verlies van 21%. Reden hiervoor is vaak de overschatting van het groeipotentieel en daaraan gekoppeld te hoge waardering voor aandelen.

Deze lijn kan worden doorgetrokken naar aandelensectoren. De 'waarde aandelen', fondsen die een hoog dividend uitkeren, laten een beter rendement zien dan de 'groei' aandelen. Bij groei aandelen moet het rendement komen door voornamelijk koersstijging.

Met een periode van gematigde economische groei in het verschiet en de focus op dividendinkomen hebben de 'value' aandelen nog steeds de beste kansen.

Tips: SNS Hoog Dividend Aandelenfonds, ING Groep, Royal Bank of Scotland, Stora Enso, Total.


...behartigt
Nieuw ondernemersplatform EPM in Middelburg

...start
'Goede reputatie opbouwen in de maritieme sector'

...accelereert
Syntens katalysator bij innovaties

...innoveert
Innoveren in 5B zet kansen om in realiteit

...exporteert
Zakendoen met Belgen kwestie van lange adem

...onderneemt
Wilt u nieuwe markten aanboren?

...ontvangt
Duurzame energie leidt tot Zeeuwse Milieuprijs

De Ondernemer Bedrijfsautospecial '05

- Ford
- Scania
- Iveco
- Mercedez-Benz
- Nissan
- Fiat
- Peugeot
- Renault
- Skoda
- Volkswagen

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...leest
In 't kort

...wint
Strijkstokkenhandelaar is starter van het jaar

...adviseert
Familiebedrijf; strategisch management en planning (deel 2)

...kleedt
Patty Zomer: "Het vak van modestyliste wordt vaak onderschat"

...draagt
Zomertrends voor de mannen

...shopt
Zomertrends voor de vrouwen

...huisvest
Aanhoudend veel leegstand maar dreigend tekort aan moderne kantoren

...onderzoekt
Bedrijfsactiviteiten niet massaal naar het buitenland