In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Maart 2005
File not found.

















'Goede reputatie opbouwen in de maritieme sector'

De 29-jarige Xander Schanssema is dit jaar aan de Palingstraat 59 in Vlissingen gestart met zijn eigen bedrijf Seacontractors, dat voorziet in scheepsmakelaardij voor sleepboten. Zijn werkgebied is wereldwijd. Hoofdmoot van de activiteiten vormt het bemiddelen bij de bevrachting van sleepboten en de aan- en verkoop van sleepboten, multicats, pontons, en dergelijke.


Scheepsmakelaar Xander Schanssema.

Pontons, baggermateriaal, booreilanden of kraanschepen zijn wel vaartuigen, maar kunnen niet zelfstandig varen. Deze vaartuigen zijn aangewezen op sleepboten.

"Daarnaast bied ik diensten aan om sleepbootrederijen te vertegenwoordigen. Mijn werkzaamheden variëren van de bevrachting van sleepboten en contractsonderhandelingen tot het regelen van de bemanning en het financieel beheer."

Zijn bedrijf adviseert opdrachtgevers en rederijen. Opdrachtgevers zoals baggeraars en oliemaatschappijen. "Voor bijvoorbeeld projecten in het buitenland moet equipment worden ingezet vanuit Nederland. Hiervoor heeft men een sleepboot nodig die de equipment er naar toe brengt en die eventueel daar blijft om te assisteren gedurende de werkzaamheden. Welke reder komt ervoor in aanmerking, tegen welke prijzen en onder welke condities? Wie pakt het bedrijfstechnisch het beste aan? Wie is het meest geschikt? Meestal ben je als scheepsmakelaar het eerste aanspreekpunt en coördinator gedurende de gehele reis. Als reisbegeleider onderhoudt je contacten met de kapiteins, de klant, weersdiensten, benoem je scheepsagenten en treedt je op in geval van calamiteiten. Je moet zorgen dat je een agent op tijd de papieren verschaft. Zo'n agent moet niet ineens kunnen zeggen: 'he, waar komt dat schip vandaan?'."

Xander Schanssema volgde eerst de Middelbare Zeevaartschool in Vlissingen en vervolgens de Hogere Zeevaartschool in Rotterdam. Hij studeerde af op haventechnologie, het tegenwoordige maritieme bedrijfsvoering en begon zijn werkzame leven als planner in de Rotterdamse haven.

Verbreed
Per 1 februari van dit jaar heeft hij een overeenkomst afgesloten met Interocean Personnel Services (IPS) uit Capelle aan den IJssel. IPS voorziet scheepvaartbedrijven van personeel, variërend van een korte eenmalige uitzending tot complete bemanningspakketten voor schepen en projecten. "Deze diensten sluiten goed aan bij bemiddeling en advies. Mijn dienstenpakket wordt zodoende verbreed. Mijn hoofdtaak in de agreement met IPS is de acquisitie van nieuwe zeevarenden, bijvoorbeeld studenten van de zeevaartschool. Ik kan studenten richting geven in welke sector zij willen gaan werken.

Zo is er werk op koopvaardijschepen, olietankers, sleepboten, containerschepen, baggervaartuigen, booreilanden of aan wal. De een wordt snel zeeziek, terwijl voor de ander geen zee te hoog is. Een jaar-op-jaar-af-baan is mogelijk maar ook een week-op-week-af-baan of een walbaan." Schanssema vindt zijn opdrachtgevers in de wereld van olie-, bagger- en constructiemaatschappijen, rederijen, verzekeraars, scheepsbouwers en zeevarenden. Schepen worden regelmatig in het buitenland casco gebouwd. Vervolgens worden ze naar Nederland gesleept waar ze verder afgebouwd worden. De Vlissingse scheepsmakelaar belt veel, zit de nodige uurtjes achter de computer, bezoekt geregeld klanten en inspecteert sleepboten. "Je moet toch weten waar je over praat en waar een sleepboot toe in staat is. Ik vind mijn werk heel dynamisch. Het is projectwerk, iedere reis is anders.

Er verandert altijd iets, het is steeds in beweging. Het water heeft altijd een aantrekkingskracht op mij uitgeoefend. Ik ben ooit begonnen als planner voor sleepboten in de Rotterdamse haven." Xander is bij de start van zijn eigen bedrijf uitgegaan van een solide businessplan. "Ik heb alles zitten overdenken. Wat wil je gaan doen, wie zijn je (potentiële) klanten en hoe zien die klanten mij? Zo maak je marktanalyses. Je moet ook je risico's inschatten en je eventueel verzekeren waar het mis kan gaan. Ik wil mijn eigen koers varen en een goede reputatie opbouwen in de maritieme sector."

Meer informatie
E-mail: info@seacontractors.nl
Internet: www.seacontractors.nl


...behartigt
Nieuw ondernemersplatform EPM in Middelburg

...start
'Goede reputatie opbouwen in de maritieme sector'

...accelereert
Syntens katalysator bij innovaties

...innoveert
Innoveren in 5B zet kansen om in realiteit

...exporteert
Zakendoen met Belgen kwestie van lange adem

...onderneemt
Wilt u nieuwe markten aanboren?

...ontvangt
Duurzame energie leidt tot Zeeuwse Milieuprijs

De Ondernemer Bedrijfsautospecial '05

- Ford
- Scania
- Iveco
- Mercedez-Benz
- Nissan
- Fiat
- Peugeot
- Renault
- Skoda
- Volkswagen

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...leest
In 't kort

...wint
Strijkstokkenhandelaar is starter van het jaar

...adviseert
Familiebedrijf; strategisch management en planning (deel 2)

...kleedt
Patty Zomer: "Het vak van modestyliste wordt vaak onderschat"

...draagt
Zomertrends voor de mannen

...shopt
Zomertrends voor de vrouwen

...huisvest
Aanhoudend veel leegstand maar dreigend tekort aan moderne kantoren

...onderzoekt
Bedrijfsactiviteiten niet massaal naar het buitenland