'Goede reputatie opbouwen in de maritieme sector'
De 29-jarige Xander Schanssema is dit jaar aan de Palingstraat 59 in Vlissingen gestart met zijn eigen bedrijf Seacontractors,
dat voorziet in scheepsmakelaardij voor sleepboten. Zijn werkgebied is wereldwijd. Hoofdmoot van de activiteiten vormt het
bemiddelen bij de bevrachting van sleepboten en de aan- en verkoop van sleepboten, multicats, pontons, en dergelijke.
Scheepsmakelaar Xander Schanssema.
Pontons, baggermateriaal, booreilanden of kraanschepen zijn wel vaartuigen, maar kunnen niet zelfstandig varen. Deze vaartuigen
zijn aangewezen op sleepboten.
"Daarnaast bied ik diensten aan om sleepbootrederijen te vertegenwoordigen. Mijn werkzaamheden variëren van de bevrachting van
sleepboten en contractsonderhandelingen tot het regelen van de bemanning en het financieel beheer."
Zijn bedrijf adviseert opdrachtgevers en rederijen. Opdrachtgevers zoals baggeraars en oliemaatschappijen. "Voor bijvoorbeeld projecten
in het buitenland moet equipment worden ingezet vanuit Nederland. Hiervoor heeft men een sleepboot nodig die de equipment er naar toe
brengt en die eventueel daar blijft om te assisteren gedurende de werkzaamheden. Welke reder komt ervoor in aanmerking, tegen welke prijzen
en onder welke condities? Wie pakt het bedrijfstechnisch het beste aan? Wie is het meest geschikt? Meestal ben je als scheepsmakelaar het
eerste aanspreekpunt en coördinator gedurende de gehele reis. Als reisbegeleider onderhoudt je contacten met de kapiteins, de klant,
weersdiensten, benoem je scheepsagenten en treedt je op in geval van calamiteiten. Je moet zorgen dat je een agent op tijd de papieren
verschaft. Zo'n agent moet niet ineens kunnen zeggen: 'he, waar komt dat schip vandaan?'."
Xander Schanssema volgde eerst de Middelbare Zeevaartschool in Vlissingen en vervolgens de Hogere Zeevaartschool in Rotterdam. Hij studeerde
af op haventechnologie, het tegenwoordige maritieme bedrijfsvoering en begon zijn werkzame leven als planner in de Rotterdamse haven.
Verbreed
Per 1 februari van dit jaar heeft hij een overeenkomst afgesloten met Interocean Personnel Services (IPS) uit Capelle aan den IJssel. IPS
voorziet scheepvaartbedrijven van personeel, variërend van een korte eenmalige uitzending tot complete bemanningspakketten voor schepen
en projecten. "Deze diensten sluiten goed aan bij bemiddeling en advies. Mijn dienstenpakket wordt zodoende verbreed. Mijn hoofdtaak in de
agreement met IPS is de acquisitie van nieuwe zeevarenden, bijvoorbeeld studenten van de zeevaartschool. Ik kan studenten richting geven in
welke sector zij willen gaan werken.
Zo is er werk op koopvaardijschepen, olietankers, sleepboten, containerschepen, baggervaartuigen, booreilanden of aan wal. De een wordt snel
zeeziek, terwijl voor de ander geen zee te hoog is. Een jaar-op-jaar-af-baan is mogelijk maar ook een week-op-week-af-baan of een walbaan."
Schanssema vindt zijn opdrachtgevers in de wereld van olie-, bagger- en constructiemaatschappijen, rederijen, verzekeraars, scheepsbouwers
en zeevarenden. Schepen worden regelmatig in het buitenland casco gebouwd. Vervolgens worden ze naar Nederland gesleept waar ze verder
afgebouwd worden. De Vlissingse scheepsmakelaar belt veel, zit de nodige uurtjes achter de computer, bezoekt geregeld klanten en inspecteert
sleepboten. "Je moet toch weten waar je over praat en waar een sleepboot toe in staat is. Ik vind mijn werk heel dynamisch. Het is projectwerk,
iedere reis is anders.
Er verandert altijd iets, het is steeds in beweging. Het water heeft altijd een aantrekkingskracht op mij uitgeoefend. Ik ben ooit begonnen
als planner voor sleepboten in de Rotterdamse haven." Xander is bij de start van zijn eigen bedrijf uitgegaan van een solide businessplan.
"Ik heb alles zitten overdenken. Wat wil je gaan doen, wie zijn je (potentiële) klanten en hoe zien die klanten mij? Zo maak je
marktanalyses. Je moet ook je risico's inschatten en je eventueel verzekeren waar het mis kan gaan. Ik wil mijn eigen koers varen en een goede
reputatie opbouwen in de maritieme sector."
Meer informatie
E-mail: info@seacontractors.nl
Internet: www.seacontractors.nl
|