Bedrijfsautospecial 2005
Scania
U bent het al een beetje van ons gewend: een jaarlijkse bedrijfsautospecial. Dit jaar hebben we gemeend het eens wat anders te
moeten aanpakken dan voorheen. Minder merken maar wel meer informatie per merk en wat grotere foto's waardoor een beter beeld
ontstaat van de getoonde modellen.
Scania, het Zweedse merk dat zich heeft toegelegd op allerlei vormen van zwaar en distributievervoer, is een van de oudste vrachtautomerken
ter wereld. Al in 1902 had het merk, toen Scania Vabis geheten, een auto in het 'programma' die anderhalve ton kon vervoeren. Momenteel lopen
de vrachtvermogens uiteen van 16 tot 150 ton maximaal laadvermogen. Scania is wat je noemt een merk van de zware jongens op de weg.
Alles draait, ook hier, om maximale inzetbaarheid tegen zo gering mogelijke kosten. Bovendien wil een vrachtvervoerder natuurlijk voor zijn
'jongens' (m/v) een auto waar ze trots op kunnen zijn.
Scania heeft op deze manier tal van mogelijkheden in zijn programma voor iedereen die vervoer zoekt in het zwaardere segment. Maar dit segment
is nog steeds ongelooflijk breed.
Van distributietrucks tot vrachtauto's die met name internationaal rijden. Maar daarnaast heeft het Zweedse concern ook nog een fors programma
aan 'speciale voertuigen', bijvoorbeeld voor in de bouw. Daar waar omstandigheden slecht zijn, en waar sommige anderen het werk moeten laten
liggen, heeft Scania zich gespecialiseerd om door te gaan.
Daarbij zijn er legio mogelijkheden voor de opbouw van het chassis en de carrosserie. Scania is het enige merk in Europa dat vrachtauto's kan
bouwen volgens het 'torpedo' model, dat wil zeggen met zo'n forse neus waar de motor in verborgen zit. Bij Scania wordt deze serie de T-serie
genoemd. Natuurlijk zijn er ook (veel) mogelijkheden op het gebied van vrachtwagens met 'platte neus'. Legio mogelijkheden zijn er voor wat
betreft aandrijving en dag- en slaapcabines.
En natuurlijk liegt de motorkeuze er bepaald niet om. Scania begint met een 'instapmotor' met een cilinderinhoud van 9 liter verdeeld over vijf
cilinders. De grootste motor in het gamma schopt het maar liefst tot acht cilinders, met een inhoud van 16 liter (16.000 cc) en 580 paardenkrachten.
Dat is wat je noemt met de vlam in de pijp.
P-serie
De P-serie is leverbaar in talloze varianten. Deze wagens zijn met name geschikt voor vormen van stads- en regionaal distributievervoer. Er zijn
nieuwe cabines ontworpen waarin de klant veel keuzemogelijkheden heeft. De P-serie biedt een motorkeuze aan van de vijfcilinder 9 liter motor tot
een motor met 420 paardenkrachten onder de kap.
R-serie
De R-serie is geschikt voor zwaar en internationaal vervoer. Er is een keuze tussen trekkers en bakwagens in enorm veel variëteiten. Je ziet hier een
enorme diversiteit in mogelijkheden van wielbases en asconfiguraties. Alle leverbare R-wagens, of het nu een bakwagen of een trekker is, hebben de
beschikking over luchtvering om kwetsbare lading beter te kunnen beschermen. ESP (electronically stability programm) is leverbaar. Scania heeft een
groot deel van het motorenprogramma voor deze R-serie beschikbaar, van de 9 liter 310 pk versie tot het zware 16 liter blok met een machtige 580 pk
onder het gaspedaal.
T-serie
Uniek in Europa door de toepassing van de torpedoneus, de horizontaal liggende motorkap waaronder indrukwekkende krachtbronnen schuilgaan. De T-serie
wordt geproduceerd voor internationaal maar ook voor speciaal vervoer, bijvoorbeeld de bouw. In dit verband worden de auto's doorgaans geleverd met
verhoogd chassis.
|