Volgens deze specialist van "de logistieke keten" heeft Zeeland, dankzij haar ligging aan diep vaarwater, goede papieren om haar logistieke positie te versterken. Daar kan het Zeeuwse bedrijfsleven van profiteren. Toch waarschuwde hij dat de nieuwe logistieke trends bij grote ondernemingen voor Zeeland ook negatief kunnen uitpakken.
Concurrentiepositie
De heer Van den Hurk presenteerde de uitkomsten van een trendanalyse tijdens een bijeenkomst, georganiseerd door de Kamer van Koophandel en de Commissie Transport & Infrastructuur Zeeland. Grote ondernemingen gaan steeds meer op zoek naar kostenbesparingen op het gebied van transport en vervoer. Kosten voor de logistiek vormen een steeds groter aandeel in de totale productiekosten. Dit leidt er toe dat grote ondernemingen steeds vaker kiezen om produktiebedrijven in Europa samen te voegen. Het is duidelijk dat qua loonkosten de concurrentiepositie van Nederland niet sterk is.
Daarentegen biedt Zeeland wel mogelijkheden voor productiebedrijven, die dichtbij de afzetmarkt willen zitten.
De aanleg van een grootschalige containerterminal draagt volgens Van den Hurk bij aan de versterking van Zeeland als vestigingsplaats voor andere ondernemingen. Voorwaarde voor het succes van zo'n terminal is wel dat er voldoende ruimte komt om lading vast te houden en om productie- en logistieke bedrijven aan te trekken. Verder verdienen de achterlandverbindingen, per spoor, per as en via het water, de nodige aandacht. Voor reders is dit essentieel bij een keuze voor Zeeland. Hij verwacht dat ook het regionale beroepsgoederenvervoer garen zal spinnen bij een containerterminal.