In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2004
File not found.

















Alfa Romeo GT: genietbaar alternatief

Ondernemers met spirit en durf hadden tot voor kort niet zo gek veel keus als het op een autokeuze aankwam waarbij de carrosserievorm sportief moest combineren met een dieselblok in het vooronder omdat er jaarlijks veel kilometers onder de banden doorglijden. Veel meer smaken dan een (overigens heerlijke) BMW 320 Cd waren er eigenlijk niet.

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo, een merk dat zich bij uitstek leent voor sportief rijgedrag, zag het gaatje in de markt en kwam onlangs met een alternatief: de GT. Op basis van de al langer bestaande 156 werd een schitterende koets getekend en, heel bijzonder voor een coupé, een moderne zelspanbrander van 150 pk in het motorruim geschroefd. Natuurlijk: de Alfa is een liefhebbersauto en zal dat altijd wel blijven. Maar de italianen hebben er wel veel aan gedaan de auto toch toegankelijk mogelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Een van de voordelen ten opzichte van de BMW is bijvoorbeeld de aanwezigheid van een derde deur en neerklapbare achterzittingen waardoor de auto direct beter inzetbaar is bij grotere bagagestukken. Eerlijk is eerlijk, de GT met hypermoderne MultiJet dieselmotor is een van de begeerlijkste Alfa's die ik ooit heb gereden. Niet alleen ziet-ie er gelikt uit ­ zowel van binnen als van buiten - hij stuurt snaarstrak en heeft in de 1.9 JTD-blok een heerlijke motorisering gevonden. Deze motor is de modernste variant van het door het Fiat-concern uitgevonden common-rail injectiesysteem voor dieselmotoren. Deze MultiJet heeft daarbij ook nog eens vier kleppen per cilinder en die betere ademhaling merk je absoluut tijdens fel optrekken. In de GT heb je eigenlijk nooit het gevoel dat de auto amechtig wordt. Hij is snel genoeg in zijn (tussen)sprintjes en ligt daarbij nog eens als een huis op de weg. Bovendien is de auto stil zat en produceert voorzover je hem hoort, een lekker sportieve brom. De GT heeft een prachtig, door Bertone, getekend lijnenspel waardoor hij niet eens poenig overkomt, maar juist sportieve klasse verraadt. De markt voor deze auto's is natuurlijk niet zo groot maar diegenen die een sportieve auto zoeken waarmee op economisch verantwoorde wijze veel kilometers kunnen worden gemaakt hebben er met deze GT 1.9 MultiJet een uiterst genietbaar alternatief bij gekregen.

De GT met 1.9 JTD MultiJet is leverbaar vanaf 36.445 euro (inclusief BTW).


Franse coupé-cabrio versies: smaken verschillen
Franse auto's zijn populair in Europa en ook in Nederland doen met name Peugeot en Renault uitstekende zaken. Met name Renault afficheert zich de laatste jaren als een trendy merk en komt derhalve met carrosserielijnen die wel met een heel scherp potloodje zijn getrokken. Peugeot, van oudsher al behoudender, boort met zijn klassiekere lijnen absoluut ook een grote markt aan. Beide merken introduceerden onlangs een coupé-cabriolet, op basis van hun bestverkopende type: de 307 van Peugeot en de Mégane van Renault.

Wie het lijnenspel van de carrosserie bekijkt zal het opvallen dat Peugeot voor wat zachtere, ronde lijnen opteert terwijl Renault kiest voor scherp. Smaken verschillen, maar dat beide fabrikanten er succes mee hebben is buiten kijf. Zo'n tweehonderd exemplaren per merk rijden er maandelijks van de showroom uit. Een kwestie van smaak derhalve.


De Ondernemer reed met beide auto's en kwam tot een aantal opmerkelijke verschilpunten. In de eerste plaats is het opvallend dat Renault gekozen heeft voor een glazen dak waardoor, ook als de auto gesloten is, meer licht in valt. Dat oogt wat moderner maar is tegelijkertijd waarschijn iets kwetsbaarder al shet dak achterin de kofferbak ligt gevouwen en je toch nog wat bagage kwijt wilt. Peugeot heeft ervoor gekozen de achterruit iets hoger in het dak door te trekken waardoor de carrosserielijn een bijzonder vorm krijgt. Het interieur van de Mégane CC is ook wat strakker vormgegeven wat sommigen als wat Œkil' ervaren. Renault werkt ook niet meer met een sleutel maar geeft na betaling van het koopbedrag de nieuwe eigenaar een een chipcard af die middels een zendersysteem met de auto is verbonden. Druk op de startknop en de motor slaat aan of af, al naargelang de opdracht. In de praktijk is het niet praktischer of minder praktisch, het is om het even en het ligt eraan waar je aan gewend bent. De Mégane laat zich ten opzichte van de 307 wat lichter bedienen, schakelaartjes bewegen zich makkelijker en eigenlijk voelt de hele auto wat kwikzilveriger aan. De Peugeot daarentegen heeft een sportiever (lees strakker) afgesteld onderstel wat ook zijn liefhebbers heeft; de Mégane is meer geënt op comfortabel zoeven. Beide modellen hebben een redelijk ruime keuze uit motoren beschikbaar.

Altijd moeilijk om een keuze te maken tussen twee, op het eerste gezicht, gelijkwaardige modellen. De persoonlijke voorkeur van uw scribent gaat afgetekend uit naar de Mégane CC. Die is comfortabeler, heeft een iets lichtere bediening en de vanafprijs is ook nog eens een paar duizend euro goedkoper.


Ford Transit

Diesel-kracht voor Ford Transit
Ford levert met ingang van heden supersterke TDCI-krachtbronnen in haar Transit modellenreeks. Het gaat hier om de Duratorq TDCI-motor, uiteraard voorzien van common-rail en turbo, met een cilinderinhoud van twee liter. Deze motor levert in deze Transitversie 125 paardenkrachten. In eerste instantie worden de voorwielaangedreven Transits met deze motor leverbaar; later volgen ook de achterwiel aangedreven varianten. De Transit met turbodieselmotor die honderd paardenkrachten genereert blijft gewoon leverbaar.


...wint
Worsteling en succes beloond met Luctor en Emergo 2004

...start
Zeeland heeft er een attractie bij

...verpakt
Portret van de onderneming

...ondersteunt
Innovatief ondernemer in Zeeland

...regelt
VOF-contract sluit onnodige risico's uit

...riskeert
Geen contract voor eenderde Zeeuwse VOF's

...ervaart
Ervaringen uitwisselen op Internationale Handelsdag

...belegt
De beleggings- adviseurs

...werkt
Cor van Zadelhoff, Nederlands bekendste bedrijfsmakelaar

...huisvest
Over bedrijfs- onroerendgoed gesproken ...

...optimaliseert
Tunnel Sluiskil heeft prioriteit

...onderneemt
Immocom. Kennis van zaken

...spreekt
In 't kort

...realiseert
Voorspoedige ontwikkelingen op Borchwerf II

...bekritiseert
NVM: Nota Ruimte geeft onvoldoende uitwerking van beleid naar uitvoering

...stijgt
Zeeland: waarde utiliteitsbouw stijgt

...rijdt
Zakelijk onderweg

...stimuleert
Gunstige ligging is onze kracht

...onthaalt
Het hele jaar door een Vorstelijk onthaal

...helpt
Eén aanspreekpunt voor ondernemers

...verbetert
Een stevige basis is gelegd

...combineert
Brabant aan Zee: combinatie van kwaliteit en duurzaamheid

...informeert
Belangenbehartiging in de ruimste zin van het woord

...presenteert
Boek 'Zeeland in Zaken' ziet levens- licht