De Beleggingsadviseurs
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (M.V.O.)
Rin Visser - ABN Amro Bank, Senior beleggingsadviseur
ABN AMRO is een bank die op een maatschappelijk verantwoorde wijze meer mogelijk wil maken. Voor haar klanten, haar
zakenpartners en haar aandeelhouders. Maar ook voor haar medewerkers en de maatschappij als geheel. We maken deel
uit van een maatschappij die steeds meer van bedrijven eist dat ze Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Onze
klanten, aandeelhouders en zakenpartners hebben dan ook, ieder vanuit hun eigen belang, verwachtingen over de
wijze waarop ABN AMRO omgaat met M.V.O. Ze verwachten bijvoorbeeld dat wij als bank niet alleen rekening houden
met hun eigen belangen, maar ook met de belangen van mens en milieu, in de breedste zin des woords. Er wordt hard
aan gewerkt om aan die verwachtingen tegemoet te komen. Zo is recent een studentencompetitie gestart voor
maatschappelijk ondernemerschap (www.kickstart.nl). Ook
worden microkredieten verstrekt aan kleine ondernemingen in de armste lagen van de bevolking in Brazilië en
India. Het aanbieden van duurzame producten is één van de andere manieren waarop ABN AMRO vorm geeft
aan M.V.O. Bij beleggen gaat het hierbij om: "Groenfondsen" en Duurzame beleggingsfondsen, ook wel bekend als Social
Responsible Investments-/ SRI Funds. Op de beurs genoteerde Groenfondsen zoals het Triodos Groen Fonds en het ABN
AMRO Groen Fonds geven naast een hoog dividend rendement (3%-3,5%) ook nog extra 'fiscaal rendement" van 2,5%
(Geen vermogensrendementsheffing 1,2%, en een extra heffingskorting van 1,3% voor een maximum van e 52.110 per
belastingplichtige).
Een hoog gewaardeerd "duurzaam beleggingsfonds" tenslotte met Morningstar rating 4, is het Triodos Meerwaarde Aandelen
Fonds eveneens via ABN AMRO dagelijks verhandelbaar.
|
Turks fruit
Martin Janse - Fortis bank, Senior beleggingsadviseur
Volgens het woordenboek is Turks fruit een zeer zoete lekkernij, bestaande uit suiker, fruit en gelei, die met name in
Turkije wordt gegeten. Wat heeft dit met beleggen te maken? Turkije kan zich op een toenemende populariteit verheugen.
Met het begin van de toetredingsgesprekken in 2005 komt een deelname aan de EU binnen bereik. Zelfs als deze gesprekken
niet leiden tot toetreding, zullen er structurele veranderingen zijn. Het welvaartsniveau is op dit moment relatief laag
en kan in de komende jaren groeien. Het groeipotentieel van de Turkse economie is drie maal zo hoog als het gemiddeld
EU-land. De inflatie is teruggedrongen van 69% in 2001 naar 9% in 2004 en ook de schulden van het land zijn met een
dalende rente beter beheersbaar. Turkije heeft een liquide aandelenmarkt, waarin de meeste sectoren zijn vertegenwoordigd.
De Istanbul beursindex is in de periode januari 2003 tot eind februari 2005 in euro's 182% gestegen. De Turkse
aandelenmarkt geniet in toenemende mate de interesse van institutionele beleggers die Turkije zien als de motor voor
groei in Europa, vergelijkbaar met de rol van China en India in Azië. Beleggen in dit land brengt naast
interessante mogelijkheden uiteraard ook risico's met zich mee. De Turkse aandelenmarkt laat een volatiel verloop zien.
Beleggen in deze markt dient dan ook te gebeuren met een lange termijn horizon. Gezien bovenstaande gaat de vergelijking
met Turks fruit wel degelijk op. Turkije kan het "snoepje" van de beleggingsmarkt worden.
Tip: Fortis L Fund Equity Turkey
|
Outsourcing tempert inflatiegevaar
Arian Bakker ING bank, Hoofd beleggen
Inflatievrees speelt de financiële markten, vooral in de VS, parten. Logisch, want met op de achtergrond teveel geldcreatie,
wat tot inflatie kan leiden, en op de voorgrond de sterk stijgende olieprijzen, kan het niet anders dan dat de inflatieverwachtingen
omhoog gaan. Dit inflatiegevaar is maar het halve verhaal. Het geldt vooral de kortere termijn. Op langere termijn is er juist
sprake van een trend die de inflatie eerder zal drukken dan zal laten toenemen: de outsourcing-trend. Ofwel het verplaatsen van
productie naar lage lonen landen.
ING economen berekenden wat het effect zal zijn van de verplaatsing van de textielindustrie uit allerlei delen van de wereld naar
China, dat al 25% van de mondiale textielproductie in handen heeft. Op basis van eerdere ervaringen in bijvoorbeeld Noorwegen,
schatten zij dat binnen 3 jaar een prijsdaling van textielproducten van 20% waarschijnlijk is. Als je dat weegt tegen wat
consumenten ongeveer aan kleding uitgeven zou dit ruwweg een daling van de inflatie betekenen van 1%-punt (dus van 2% naar 1%)!
Ook binnen vele andere sectoren is outsourcing gaande. Het positieve effect op de inflatie kan niet net zo berekend worden als
voor de textielsector, maar kostenvoordelen zullen uiteindelijk toch aan de consument doorgegeven worden.
Gegeven deze structurele trend, kan er naar mijn inschatting heel wat olieprijsstijging geabsorbeerd worden, voordat we ons echt
zorgen moeten maken omtrent een blijvend fors hoger inflatie niveau.
|
ADSL speerpunt voor 2005
Cor Wijtvliet - F. van Lanschotbankiers, Senior beleggingsanalist
De Telecomsector in Europa vertoont weer tekenen van hernieuwd elan. Die hernieuwde expansiedrift mag echter op stevig verzet
rekenen, want de competitie groeit in de vorm van concurrerende technologieën, start-ups maar de concurrentie komt ook
van over de grens. Als het om technologie gaat kunnen we denken aan kabel, satellieten en sinds kort ook Digital Terrestial
Television, in Nederland beter bekend als Digitenne. Daarbij komt nog dat overheden of sectorwaakhonden als de Opta van oude
monopolisten als bijvoorbeeld KPN eisen dat ze een deel van hun vast netwerk verhuren aan bijvoorbeeld een nieuwkomer als
ScarletTelecom. De afgedwongen prijsstelling stelt een kleine partij als Scarlet Telecom in staat KPN te beconcurreren bij
het aanbieden van DSL en telefonie. Om enigszins aan de druk van de binnenlandse competitie te ontkomen zoeken partijen als
France Telecom en Deutsche Telekom hun heil in het buitenland. Ze maken dankbaar gebruik van de mogelijkheid om capaciteit
op het bestaande vaste netwerk te huren. De voormalig monopolisten zoeken hun verdediging in een versnelde uitrol van ADSL
om hun klanten een betere dienstverlening en aantrekkelijkere producten te bieden. Het gaat dan om diensten als Triple Play,
telefoon, televisie en Internet voor één prijs. Daarnaast willen ze aantrekkelijke content aanbieden zoals
voetbal of anders sportwedstrijden. Met andere woorden, er is nog toekomst voor de KPN's in Europa.
F. van Lanschot is positief over: de sectoren Kapitaalgoederen, Farmacie, Verzekeraars en Software & Services
|
50 Jaar McDonalds en Obesitas
Co Abrahamse - Rabobank Beveland, Senior beleggingsspecialist
In april 1955 was het Ray Krog die de deuren van het eerste McDonalds Restaurant opende. De omzet op de eerste dag was 366,12 dollar.
Met McDonalds is het in de vijftig jaren daarna zeer voorspoedig gegaan. Anno 2005 zijn er meer dan 30.000 restaurants in 119 landen.
Elke dag bezoeken gemiddeld 50 miljoen mensen een McDonalds Restaurant en McDonalds is de onbetwiste marktleider onder de fastfood
ketens. Voor de aandeelhouders is het ook een erg goed aandeel geweest. Echter de groei stagneert. Een belangrijke reden hiervan is
dat de fastfood ketens steeds meer geassocieerd worden met de grote schuldige achter het toenemende probleem van overgewicht. Ernstig
overgewicht, ofwel obesitas, is een maatschappelijk probleem dat snel in omvang groeit. Tweederde van de Amerikanen is te zwaar en
30 % kampt zelfs met ernstig overgewicht. Ook in Nederland is de trend onmiskenbaar; bijna 36% is te zwaar en 12 % heeft ernstig
overgewicht. Dat heeft veelverstrekkende gevolgen voor de samenleving. Zwaarlijvigheid geeft een verhoogd risico op diverse
gezondheidsproblemen zoals diabetes, hoge bloeddruk en hartkwalen. Wat betekent de strijd tegen obesitas voor beleggers? Er is
sprake van mogelijke risico's als gevolg van regulering, claims en veranderende consumentengedragingen. Je kunt dit gerust
vergelijken met de ontwikkeling die roken heeft doorgemaakt. Wij raden beleggers aan om zorgvuldig met aandelen om te gaan die op
dit vlak actief zijn. Ook zijn er ondernemingen zoals Nestle en Danone die hier juist op in spelen door juist steeds meer "gezond"
voedsel te produceren
|
Risico-Rendement obligaties:
Jack Horvest - SNS bank Senior vermogensbeheerder
De obligatiebelegger heeft honger naar rendement, risico's van nieuwe producten worden voor lief genomen of niet direct herkend.
In dit kader wil ik de noviteit de 'Steepener bond ' bespreken. De obligatie levert de eerste twee/drie jaar van de looptijd een
interessante rente op van 6,5%-7%.
Over de restant looptijd, 15 jaar of langer, krijgt u jaarlijks de formule: 4 maal (het renteverschil tussen de 2 jaars rente en
10 jaars rente) uitbetaalt, vaak met een minimum van 2%. Bent u er nog?.
Een risico hierbij is het ' kleiner' worden van het renteverschil tussen de 2 jaars- en 10 jaars rente. In het slechtste geval
krijgt u na de vaste periode de minimumvergoeding van 2%.
Het verrekenen van een 2 a 3% rentetekort over een lange periode van 15-20 jaar levert een dramatisch koersverlies op in de
obligatie. Dit zal zeker niet de intentie zijn van de obligatiebelegger. Ondenkbare situatie?. Absoluut niet, in Engeland zijn
de rentetarieven voor 2- en 10 jaars obligaties nagenoeg gelijk. Het is niet de bedoeling om het product 'Steepener' in de ban
te doen, integendeel!
Maar kijk bewust naar de risico's in plaats van naar het rendement en beoordeel de wijze waarop het rendement tot stand komt.
Bepaal daarna pas of het product bij u past. En onthoud de woorden van Warren Buffett, de superbelegger: Koop geen dingen die
je niet begrijpt of kunt beredeneren, daarom kocht hij geen internet aandelen in 2000.
|