In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2005
File not found.

















Het nieuwe Europa
Oost-Europese markt divers maar kansrijk

Op 1 mei 2004 traden de Oost-Europese landen Polen, Tsjechië, Hongarije, Slowakije, Slovenië, Estland, Letland en Litouwen toe tot de EU. Enerzijds worden de markten van deze landen hierdoor beter bereikbaar, anderzijds merken ondernemers op dat arbeid er nu duurder wordt. Onder meer de ICT, metaal(bewerkings)industrie, vervoer en logistiek en de voedings- en genotmiddelenindustrie noemt de EVD als interessante sectoren.

Lammert Blikman, directeur-eigenaar van Delta Green, doet al sinds begin jaren negentig zaken met het Oostblok. In eerste instantie richtte hij zich met name op de Baltische Staten. 'In de beginjaren, toen het communisme net was gevallen, trok iedereen naar Polen. Ik ben me toen bewust met de kleinere Baltische landen gaan bezighouden, omdat daar minder concurrentie was'.

Blikman handelt onder meer in plantuien, groente- en bloemenzaden en aardbeienplanten. Ondernemers die denken dat het Oostblok één grote markt is, haalt hij graag uit de droom. 'Er zijn heel duidelijke verschillen tussen de verschillende landen. De Baltische Staten bijvoorbeeld zijn heel Westers georiënteerd, terwijl Roemenen een volstrekt andere mentaliteit en cultuur hebben dan wij'.

Persoonlijke relatie
De persoonlijke relatie is volgens Blikman in alle Oostbloklanden van groot belang: 'Het zijn markten die je heel intensief moet bezoeken. Ik ga minimaal één keer per jaar naar al mijn klanten. Het is belangrijk dat je ze ontmoet in hun eigen omgeving, dat je ook hun familie leert kennen, dat je weet in welke velden je producten straks groeien. Mensen stellen het ook heel erg op prijs dat je komt en vragen daar ook zelf om. Relaties bepalen er voor tachtig procent of je een order krijgt. Dat speelt in het Oostblok veel meer dan in Nederland'. Volgens Blikman is vooral durf nodig om de nieuwe EU-markten te betreden. 'Je moet het dóen. Je moet het lef hebben om contacten te leggen en op mensen af te stappen. Daarbij kun je van allerlei wegen gebruik maken. Ik heb veel gehad aan de Kamers van Koophandel, die je in contact brengen met mogelijke klanten. Veel gaat ook via via.

Je klant in het ene land attendeert je op een mogelijke klant in een ander land of in een andere streek. Zo gaat het balletje rollen. Vraag bijvoorbeeld adressenlijsten op van de Kamers van Koophandel of van de ambassades. Ga mee met excursies, ga alleen of met partners op beurzen staan. Benader de landbouwattachees van het Nederlandse ministerie van Landbouw en Visserij. Al die mensen en organisaties kunnen veel voor je doen. Maar het belangrijkste is dat je niet bang bent'.

Hout
Niet bang was ook Herman Vervaet van Farmwood vof uit Westdorpe. Farmwood handelt in tuinmeubelen en tuinhuisjes en laat die deels produceren in Litouwen en Polen. Vervaet maakte begin jaren tachtig kennis met Polen, toen een aantal Poolse stagiaires op zijn agrarisch bedrijf kwamen werken. Zo legde hij de eerste contacten. Later zette hij er verschillende projecten op en gaf hij cursussen aardappelteelt in Litouwen. De grote agrarische bedrijven waar hij dergelijke cursussen gaf, beschikten vaak ook over stukken bos. Vervaet hielp vervolgens de export daarvan op poten zetten. Vervaet: 'De export van ruw hout is minder aantrekkelijk dan die van bewerkt hout. Zodoende zijn we overgestapt op geschaafd hout en later op de onderdelen van tuinmeubelen en tuinhuisjes'.

Momenteel doet Vervaet zaken met vijf verschillende zagerijen in Litouwen en Polen. Vertrouwen is daarbij van groot belang. 'De fout die je altijd maakt, is dat je ze vertrouwd, terwijl dat niet terecht is. Ik heb meegemaakt dat ze mijn complete order verkochten aan een binnenlandse klant, vlak voor de start van het Nederlandse verkoopseizoen. Dan heb je een serieus probleem. Je moet je leren richten op die bedrijven die er belang bij hebben dat je klant bij ze bent'.


...informeert
De poort naar nieuwe uitdagingen

...start
Snelle boten voor wedstrijdzeilers

...schrijft
Studenten HZ schrijven praktische handleiding Lobsterbox

...innoveert
Zeeuwse levens- middelenindustrie innoveert actief

...onderzoekt
Overlijden en arbeidsongeschiktheid leidt vaak tot einde bedrijf

...verkoopt
Huwelijksbureau voor bedrijven op internet

...begeleidt
Begeleiding bij bedrijfsoverdracht

...koopt
Bedrijven te koop

...prikkelt
Jongeren hard nodig op Zeeuwse arbeidsmarkt

...vermindert
Veel animo voor project Duurzaam Ondernemen Tholen

...onderneemt
Internationaal ondernemen: Wie durft?

...investeert
Ons kent ons: hoe leg je de eerste contacten?

...verkent
In het kielzog van Karien van Gennip

...verplaatst
Outsourcing betreft nu ook hoogwaardige arbeid

...handelt
Oost-Europese markt divers maar kansrijk

...exporteert
Exporteren naar Zuid-Europa

...groeit
Groei van copycat China laat zich niet stilleggen

...inspireert
Verenigde Staten

...verschilt
Nederlander heeft meer haast dan Belg

...concurreert
Sterke concurrentie noopt transporteur tot aanpassing

...financiert
Lokale financiering biedt meeste mogelijkheden

...verzekert
Vijf verzekeringen om over na te denken

...netwerkt
Ondernemers netwerken op Haringparty Goes

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...bundelt
Zeeland als ICT kenniscentrum

...subsidieert
Nieuwe impuls voor grensoverschrijdende projecten

...vist
Internationaal gezelschap haalt Zeeuwse delicatesse binnen

...huisvest
Gemeente, provincie en ministeries gecharmeerd van grensoverschrijd- ende bedrijven- terreinen

...huisvest
Middelburg: wonen en werken op Ramsburg