In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2005
File not found.

















Handelsreis goed instrument voor eerste contacten
In het kielzog van Karien van Gennip

Wie zaken wil doen in een vreemd land, kan dat natuurlijk op eigen houtje gaan verkennen. Maar meereizen met een handelsmissie is een veel makkelijker manier om de eerste contacten te leggen. De Economische Voorlichtingsdienst (EVD) organiseert regelmatig handelsreizen naar alle mogelijke landen. Onder aanvoering van staatssecretaris van Economische Zaken Karien Van Gennip maakt u kennis met mogelijke zakenpartners en wisselt u ervaringen uit met collega's.

Een handelsreis is een makkelijke en laagdrempelige manier voor een eerste kennismaking met een land, vinden Ton Wouters, partner en Oost-Europadeskundige van ESJ Accountants en Belastingadviseurs en Marjolein Rojo, directeur van internationale management-consultants Kok & Partners, allebei gevestigd in Breda.

Barrières nemen
Ton Wouters reisde in april 2004 mee met een handelsmissie naar Bulgarije en Roemenië en breidde zo zijn netwerk in deze landen uit. 'Een aantal van onze Nederlandse klanten ontplooide activiteiten in deze landen en ik wilde graag weten wat ze daar nou tegenkwamen'. De handelsmissie bood hem een erg goede start om contacten te leggen: 'De hele dag door voer je gesprekken met bedrijven die speciaal voor deze handelsmissie zijn geselecteerd. Zo leer je in korte tijd veel mensen kennen, wat in deze landen erg belangrijk is. Bovendien hoef je zo niet moederziel alleen je weg zoeken in een land'.

Matching
In de te bezoeken landen zoekt de EVD gericht naar bedrijven die matchen met de Nederlandse deelnemers aan de handelsreis. Dat vergroot de kans dat een eerste kennismaking resulteert in een toekomstige samenwerking aanzienlijk. Rojo: 'Er worden bedrijven uitgenodigd die zo goed mogelijk bij je passen en die al interesse hebben in een mogelijke samenwerking. Die barrière heb je dus al genomen. De EVD probeert echt goed boven tafel te krijgen wat je wilt en met wat voor bedrijven je contacten wilt leggen'.

Sfeer
Niet alleen het formele, maar ook het informele deel van het programma is belangrijk, vindt Wouters: 'Aan het einde van de dag eet je met je Nederlandse reisgenoten en kun je ervaringen uitwisselen. Ook van elkaar leer je dan heel veel. En 's avonds kun je je nieuwe contacten uitnodigen en onder het genot van een borrel verder praten'. Ook Rojo is te spreken over de setting waarin de gesprekken plaatsvinden: 'De organisatoren zorgen voor een prettige sfeer waarin je makkelijk praat en netwerkt'.

Opvolging
Maar, benadrukt Rojo, het is een misvatting om te denken dat je van een handelsreis terugkomt met een gevulde orderportefeuille. 'Je moet zo'n handelsmissie vergelijken met deelname aan een beurs. Die is in eerste instantie ook niet gericht op verkoop, maar op het leggen van contacten'. Bovendien moet je veel tijd en aandacht stoppen in het opvolgen van je reis, adviseert ze. 'Ik ben zelf in november vorig jaar meegegaan met een handelsmissie naar Groot-Brittannië. Inmiddels ben ik daar ook al terug geweest voor nieuwe afspraken. Maar er zijn ook mensen die er toen bij waren en die hun eerste mail nog moeten sturen. Dan werkt het natuurlijk niet'.

Informatie
De EVD organiseert in de eerste helft van 2005 nog handelsreizen naar Slowakije (metaalsector), Zuid-Korea, Brazilië (machines en technologie voor levensmiddelen- en verpakkingsindustrie), Rusland, Kroatië en Servië, Verenigd Koninkrijk (doe-het-zelfsector), Taiwan (metaalsector), Polen (infrastructuursector) en Italië. De kosten van deelname liggen meestal tussen € 500,- en € 1.000,-. Reis- en verblijfkosten zijn voor eigen rekening.

Meer informatie
Internet: www.internationaalondernemen.nl


...informeert
De poort naar nieuwe uitdagingen

...start
Snelle boten voor wedstrijdzeilers

...schrijft
Studenten HZ schrijven praktische handleiding Lobsterbox

...innoveert
Zeeuwse levens- middelenindustrie innoveert actief

...onderzoekt
Overlijden en arbeidsongeschiktheid leidt vaak tot einde bedrijf

...verkoopt
Huwelijksbureau voor bedrijven op internet

...begeleidt
Begeleiding bij bedrijfsoverdracht

...koopt
Bedrijven te koop

...prikkelt
Jongeren hard nodig op Zeeuwse arbeidsmarkt

...vermindert
Veel animo voor project Duurzaam Ondernemen Tholen

...onderneemt
Internationaal ondernemen: Wie durft?

...investeert
Ons kent ons: hoe leg je de eerste contacten?

...verkent
In het kielzog van Karien van Gennip

...verplaatst
Outsourcing betreft nu ook hoogwaardige arbeid

...handelt
Oost-Europese markt divers maar kansrijk

...exporteert
Exporteren naar Zuid-Europa

...groeit
Groei van copycat China laat zich niet stilleggen

...inspireert
Verenigde Staten

...verschilt
Nederlander heeft meer haast dan Belg

...concurreert
Sterke concurrentie noopt transporteur tot aanpassing

...financiert
Lokale financiering biedt meeste mogelijkheden

...verzekert
Vijf verzekeringen om over na te denken

...netwerkt
Ondernemers netwerken op Haringparty Goes

...rijdt
Zakelijk onderweg

...belegt
De Beleggings- adviseurs

...bundelt
Zeeland als ICT kenniscentrum

...subsidieert
Nieuwe impuls voor grensoverschrijdende projecten

...vist
Internationaal gezelschap haalt Zeeuwse delicatesse binnen

...huisvest
Gemeente, provincie en ministeries gecharmeerd van grensoverschrijd- ende bedrijven- terreinen

...huisvest
Middelburg: wonen en werken op Ramsburg