Zakelijk Onderweg
König Crossfire

Qua vormgeving is de Chrysler Crossfire zonder twijfel een van de meest spraakmakende sportmodellen van de laatste jaren.
Met zijn spannende lijnen doet hij zelfs denken aan de roemruchte Jaguar E-type uit de jaren zestig. Echter, wie op zoek
is naar een 'all-American car' kan beter even verder zoeken. Deze Crossfire heeft Duitse genen. Maar eerlijk is eerlijk:
voor een auto kan dat eigenlijk nooit kwaad ...
König Crossfire
Een Mercedes-Benz SLK rijder stapt zonder mankeren over uit zijn/haar auto in deze nieuwe, tot dusverre, meest sportieve Chrysler.
Het is namelijk Benz wat de klok slaat, tot de forse clignoteur en cruise-control aan toe. Geen punt, want je kunt aanzienlijk
slechtere ouders treffen. Onder de ellenlange motorkap huist een sportief blok met een cilinderinhoud van 3,2 liter.
Wie plaatsneemt in de Crossfire valt het ogenblikkelijk op dat deze auto je als een handschoen omsluit. Je trekt hem meer aan dat
dat je erin gaat zitten als het ware. Kleine ramen geven een wat opgesloten gevoel, maar dat hoort nu eenmaal bij het concept. Het
dashboard heeft een moderne, maar tegelijkertijd wat kille, uitstraling door de toepassing van kunststof met een alu-look. De
pookknop is wel van metaal. De prestaties (top 242 km/h en 0-100 in 6,5 sec.) en wegligging zijn, uiteraard, boven elke twijfel verheven.
Het motorgeluid produceert een sportieve ronk die op lange ritten echter wel vermoeit. Niet praktisch (maar ja, mag je daar bij een
dergelijke auto over reppen) is de open ruimte achter de stoelen. Spullen die hier liggen kunnen niet aan het oog worden onttrokken en
dat geeft geen prettig idee in deze barre tijden. Met name niet omdat de auto zelf sterk opvalt. De Crossfire is ongetwijfeld bedoeld voor
mensen die nu een sportief model rijden (SLK en dergelijke) die eens iets anders willen, meer aandacht inbegrepen ...
Reken op een prijskaartje vanaf circa 51.000 euro.
Renault Scénic 1.9 dCi Privilège
Renault Scénic 1.9 dCi Privilège
Het Franse merk Renault heeft al enige jaren zo'n beetje de voortrekkersrol die Citroën ooit vervulde, overgenomen. Het ene spraakmakende
model volgt het andere op en menigmaal is Renault de fabrikant die een heel nieuwe markt aanboort. Zo ging dat bij de aloude16 in de jaren
zestig, eigenlijk de eerste echte hatchback. In de tachtiger jaren werd de Espace geïntroduceerd, ook een noviteit waarmee Renault de
concurrentie jaren voor was. Toen dik tien jaar later de Mégane Scénic op straat verscheen was van meet af aan duidelijk dat de Fransen aan
de concurrenten ook met deze auto een opstopper van jewelste hadden uitgedeeld.
Een paar maanden geleden werd de Scénic II ten doop gehouden, die met een aanzienlijk scherper potlood is getekend dan de toch wel braaf
ogende 'oude' Scénic. Klaarblijkelijk zijn de klanten die 'in' zijn voor een midi-MPV klaargestoomd voor de onorthodoxe carrosserielijnen
die Renault tegenwoordig hanteert. De Scénic doet het in de verkoopstatistieken tenminste fantastisch. Karakteristiek voor dit autotype is
het ongelooflijke ruimte-aanbod en variatiemogelijkheden met het interieur. Opvallende noviteiten in deze Scénic zijn de grote verschuifbare
middenconsole (daar kan echt héél veel in...), de automatische parkeerrem en de achterstoelen die zich heen en weer laten schuiven om zo de
keuze te hebben tussen meer beenruimte enerzijds of meer bagageruimte anderzijds. De stoelen van de Scénic zitten overigens fantastisch!
De 120 pk sterkte direct ingespoten dieselmotor van de 1.9 dCi geeft op geen enkele manier ooit te kennen adem te kort te komen. Voldoende
geluidsisolatie houdt hem prettig op de achtergrond terwijl de prestaties (top 188 km/h en 0-100 km/h in 12,1 seconde) ruim voldoende zijn
om hijgerig achter een andere auto aan te jagen. Al met al heeft de nieuwe Scénic buitengewoon veel te bieden waarbij uit het verleden is
gebleken dat de restwaarde astronomische hoog blijft. Aan een Scénic kun je jezelf derhalve eigenlijk geen bult vallen. Je hebt er jarenlang
een fijne reisgenoot aan!
Een Renault Scénic 1.9 dCi Privilège Luxe kost rond 31.000 euro (inclusief BTW).
Interieur Grand Vitara XL-7
Stoere spaarpot: Grand Vitara XL-7
Nu veel ondernemers absoluut op de kleintjes zullen letten is het, nog meer dan voorheen, zaak een auto te vinden die aan veel wensen en eisen
voldoet. Wie houdt van stoer en daarbij toch ruimte nodig heeft komt al gauw uit op zo'n trendy Sports Utility Vehicle, zeg maar een
vierwielaangedreven Jeep-achtige.
Binnen dit segment woedt een enorme concurrentiestrijd. Aardig in dit kader is het onder de aandacht brengen van een merk dat normaliter niet zo veel zakelijke rijders trekt: Suzuki. Toch heeft dit merk absoluut een stoere topper in het programma, de Grand Vitara XL-7. Onlangs werd-ie opgefrist en kan er weer wat jaartjes tegen. Een nieuwe grille, koplampen en bumper en een ander dashboard maakten deze forse 'Soes' weer tot een aantrekkelijke auto. Wie de (drie of vijf, afhankelijk van de uitvoering) zitplaatsen achterin niet nodig heeft kan zelfs denken aan een grijs-kentekenversie. Scheelt alleen al in aanschafprijs enige duizenden euro's, om het over de houderschapsbelasting nog maar niet te hebben...
|