In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007
File not found.

















Mercedes-Benz CL500 Imponerende coupé



Het moet een regelrechte concurrent zijn voor merken als BMW (met zijn 6-serie) en zelfs Bentley met zijn prestigieuze Continental: de Mercedes-Benz CL. De Duitse fabriek maakt al tientallen jaren grote coupés en doet dat met succes. Leek de vormgeving van voorgaande modellen niet altijd even geslaagd, met deze nieuwe CL heeft Mercedes-Benz de weg weer helemaal gevonden. Prachtige gestrekte lijnen doen de auto veel compacter lijken dan hij in werkelijkheid is. Namelijk weer groter dan zijn voorganger.

De grootste coupés van Das Haus zijn per definitie riant uitgevoerd en zo mogelijk nog rianter gemotoriseerd. De achtcilinder CL500 die De Ondernemer mee kreeg is qua motorisering het 'basismodel', voor zover je daarover in deze klasse kunt spreken. Voor wat betreft uitrusting heeft deze wagen echt alles wat je maar kunt bedenken. The sky is the limit, zolang je maar betaalt. Want weliswaar is de standaarduitrusting zeer uitgebreid, je kunt op deze CL nog voor tientallen duizenden euro's (!) aan extra's laten monteren. Daaronder vallen bijvoorbeeld nachtzichtapparatuur, Distronic-plus en actieve massagestoelen die tegendruk geven in een bocht. Door het grote open dak dat de testwagen heeft, krijg je met alle ramen op, al snel het idee dat je in een verrukkelijke cabriolet rijdt. Het donkere gebrom van de grote achtcilinder motor blijft met gesloten ramen en dak zo ver op de achtergrond dat het lijkt of je door een zwerm hommels wordt voortgetrokken. Met ramen en dak geopend hoor je wat meer van die prachtige donkerbruine roffel die de auto bij fel accelereren voortbrengt. En die acceleratie - basismotor of niet - liegt er bepaald niet om. In dik vijf seconden stuift de bijna twee ton zware coupé naar de 100 km limiet.

Indrukwekkend, vooral ook omdat het de auto eigenlijk geen moeite lijkt te kosten. De is de manier waarop die imponeert maar dat geldt eigenlijk voor de hele auto. De wegligging blijft onder alle omstandigheden perfect in balans en je hebt geen moment het idee met een dergelijke zware auto onderweg te zijn. Het is duidelijk dat dit onderstel en deze carrosserie voor veel zwaardere eisen zijn ontworpen. En wie (nog) meer wil zit ook goed bij Mercedes-Benz want er is nog een drietal motoriseringen boven de 500 geplaatst. Die lijken meer te moeten voldoen aan wensen op het gebied van prestige dan dat je ze nodig hebt, want de kickdown van zijn automatische zevenbak verbluft bij elke snelheid. Mercedes-Benz rekent voor deze CL500 in basistrim een bedrag van dik 150.000 euro (inclusief BTW). Verschrikkelijk veel geld voor een verschrikkelijk fijne auto...

Smart ForTwo cabriolet De kleine ondernemer



Smart, onderdeel van DaimlerChrysler, verkeert eigenlijk al sinds zijn geboorte in zwaar weer. Het eerste kleintje, de toenmalige CityCoupé, liep niet helemaal zoals verwacht. Modellen die nadien werden geïntroduceerd werden ook allemaal voortijdig, wegens gebrek aan succes, weer van de markt gehaald. De nieuwe ForTwo moet het tij keren. Lukt dit niet, met de introductie van het kleintje in de Verenigde Staten, dan wordt de stekker er uit getrokken en is het einde verhaal voor Smart.

Om het enige model van het merk toch tot een succes te maken werd hij vanaf de bodem opnieuw ontworpen. De basisvormgeving bleef gelijk al groeide de auto in de lengte met twintig centimeter, wat eigenlijk in tegenstelling is met wat de auto beoogt: vervoer voor twee personen binnen de kleinst mogelijke wagenlengte. Maar die lengte moest wat groeien om de veiligheid van dit autootje te vergroten. Een noodzakelijke knieval om de auto in de States zelfs maar een kans van slagen te geven. Maar er zijn meer verbeteringen ten opzichte van het voorgaande model. Heel veel meer. Het piepkleine autootje werd in de ze tweede generatie echt een stuk volwassener. Ten opzichte van het vorige model ForTwo groeide niet alleen de lengte van de auto, maar ook de cilinderinhoud die nu een liter bedraagt. Die groei heeft een aantal voordelen. Een ervan is, uiteraard, dat de ForTwo een stukje kwieker werd. Een ander voordeel ervan is dat het motorblok niet meer klinkt als een overspannen kruimeldief, maar een wat rustiger loop kent.

Smart gokt er vast op dat deze motor ook wat duurzamer is dan het vorige blokje, dat soms een niet al te lange levensduur kende. Feit daarentegen is wel dat er vaak enorm mee geracet wordt, waarvoor de auto natuurlijk niet bedoeld is. Ook de versnellingsbak, in het vorige model bron van veel kritiek, werd aangepakt en schakelt nu sneller waarbij je in de auto tussen de verzetten wat minder door elkaar wordt geschud. De cabriolet heeft, ten opzichte van het voorgaande model, nu het voordeel dat het dak, vanaf de bestuurdersplaats helemaal naar achteren kan zakken, vice versa. Het interieur werd ook wat minder speelgoedachtig en alles lijkt heel goed in elkaar geschroefd. De stoelen zitten, als vanouds, prima en de auto maakt eigenlijk verder een heel volwassen indruk. Het is een heerlijkheid om in de stad te weten dat je het karretje overal kunt parkeren. Het kleinste plaatsje is al voldoende, al is de nieuwe ForTwo te lang geworden om hem dwars in een parkeervak te zetten. Maar ja, dat zag je toch al nooit. Het is nog te vroeg om te zeggen of je de nieuwe ForTwo ook zoveel als reclameobject zult zien rijden. De auto is pittig geprijsd en dat is voor een reclame-uiting nooit een voordeel. Reken voor een ForTwo op een basisprijs van krap negen mille, inclusief BTW. De cabrio kost 4 mille meer.

Peugeot 207 CC Stijlvolle coupé/ cabriolet



Ooit was de 206 CC de smaakmaker in zijn klasse. Nieuw en onderscheidend, door zijn wegklapbare hardtop en met een prijs die niet iedereen direct de haren te berge deed rijzen. De concurrentie zag het succes van Peugeot met lede ogen aan, werd wakker en nu hebben erg veel fabrikanten van kleinere auto's een coupé/cabriolet in het programma. Peugeot liet ondertussen de 207 de 206 opvolgen en het was van meet af aan duidelijk dat ook hiervan een open versie moest komen. Peugeot, dieselspecialist bij uitstek, zorgde er bovendien nog eens voor dat voor de CC ook een superieure dieselmotor beschikbaar is. Een begeerlijke combinatie, deze cabrio/coupé met schitterend dieselblok in het vooronder.

Ten opzichte van de 206 ging het hele concept op de schop. Geen moertje bleef gelijk. En de 206 was al zo'n fijn karretje; dus dat zit met deze 207 CC helemaal wel snor. Geweldige stoelen, een fraai dashboard en natuurlijk een heerlijke dieselmotor die wel veel kracht heeft maar weinig geruis produceert. Super! Ook veranderd ten opzichte van het voorgaande model is dat je dit Peugeotdak kunt openen/sluiten tijdens een langzame rit. Het dak van het vorige model gaf nogal eens problemen als halverwege de knop uit je vingers schoot waardoor het half open bleef steken. Die problemen zijn aangepakt en verholpen. De 1.6 liter HdiF motor van deze CC zorgt voor een afgetraind paardenspan van 110 stuks. Die zorgen ervoor dat deze Peugeot voldoende snel uit de startblokken komt. Je kunt er bovendien heerlijk rustig mee cruisen. Juist voor de veelrijders onder ons (diesel) is een cabriolet geweldig omdat zij ook juist veel tijd doorbrengen in hun auto en dus veel plezier hebben van de extra investering van het klapdak. Na het succes van de 206 zal ook de 207 het als CC heel goed gaan doen. Reken voor een CC diesel op een vanafprijs van 27.500 euro.


...onderneemt
Goede huidverzorging is investering in jezelf

...slaagt
Zeeland richt zich op zakensegment

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...emigreert
"Toon je belangstelling voor de andere cultuur"

...versoepelt
Voorstellen leveren Zeeuws bedrijfsleven ruim 70.000 euro op

...maakt kans
Zeeuwse ondernemers maken kans op Startersprijs

...groeit
Terugblik op 2006 in KvK-jaarverslag

....zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...beslist
BOOST maakt dromen waar

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...golft
De golfbaan is d� plek om te netwerken

...roeit
Roeien voor het goede doel

...wenst
Zeeuwse ondernemers bespreken Prinsjesdag

...investeert
Rewin nu ook in Zeeland

...geniet
Oesterpartij in Abdij

...viert
Prijs voor kleinbedrijf

...bestuurt
Federatie ondernemers

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...fietst
Pelgrims op de fiets naar Spanje

...groeit
Vlissingen: toeristengemeente

...knapt op
Boulevard wordt trekpleister

...bouwt
Binnenstad op de schop

...trekt
Vlissingen wil evenementenpaleis

...werkt
Arbeidsethos is goed in Vlissingen

...kiest
Michiel de Ruyter nog springlevend

...opent
Langste Bank uniek voor Vlissingen

...presenteert
Ronde Tafel Walcheren richt zich op inhoud

...ontwikkelt
De vliegende auto

...rijdt
Zakelijk onderweg

...renoveert
Zeelandhallen klaar voor de toekomst

...beweegt
Sportplezier voor iedereen

...eet
Zeeland's grootste wokrestaurant

...opent
Centrum voor biljart, bowling en brasserijen

...serveert
Merral Goes biedt service en kleinschaligheid

...realiseert
De Zeelandhallen goed voor Zeeland

...speelt
Holiday on Ice wil op beste locaties spelen

...bezoekt
Contacta 2007 bijna vol

...golft
Golfen op het strand

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...veilt
Alles klaar voor de JKW veiling

...verkent
Barcelona verkennen

... ontwikkelt
Spelletje golf in een truck

...werkt samen
Bolides op Rosada

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbetert
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters