In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juli 2007
File not found.

















Trots zijn op Zeeuws-Vlaanderen

Het toerisme in Zeeland dient van kwaliteitsimpulsen te worden voorzien om de slag te winnen van goedkope vlieglanden als Turkije en Egypte. Daar zijn alle geledingen in de branche het wel over eens. In het provinciaal collegeprogramma 'Nieuwe Verbindingen' wordt extra aandacht besteed aan het koesteren van de Zeeuwse omgevingskwaliteiten (groen-blauwe oase) in combinatie met een hoogwaardige vorm van toerisme. Nynke van der Ploeg, directeur VVV Zeeuws-Vlaanderen, is het er allemaal mee eens, maar waakt voor onderschatting van de basis.

door Henk van de Voorde


Nynke van der Ploeg, directeur VVV Zeeuws-Vlaanderen.
Foto: Camile Schelstraete

SLUIS - "Het inzetten op kwaliteit vind ik een goede zaak, mede omdat de toerist steeds kritischer wordt. Je moet je kwalitatief onderscheiden, maar dat betekent niet dat het er allemaal super de luxe of heel hoogdravend aan toe dient te gaan. De basis, het fundament, ligt bij het onthaal van de toerist. Dat er een goede service en dienstverlening is, dat alles schoon en netjes is. Een paar rotte appels kunnen de branche een slecht imago bezorgen. Het totaalplaatje moet kloppen. Wij kunnen ons op het gebied van promotie wel een slag in de rondte werken, maar als er niet beantwoord wordt aan het verwachtingspatroon van de gasten doen we toch iets niet goed", legt Nynke van der Ploeg uit.

Trots
De VVV Zeeuws-Vlaanderen heeft samen met Stichting De Springer (een samenwerkingsverband van zeven campings) speciaal voor baliepersoneel en terreinmedewerkers de cursus Streekambassadeurschap in het leven geroepen. ,,Iedere Zeeuws-Vlaming kan ambassadeur zijn van de streek. Het eerste onthaal van de toerist is cruciaal. De gast moet zich welkom voelen in onze regio. Goed gastheerschap geniet hoge prioriteit: oogcontact, een vriendelijke lach, een klant beleefd te woord staan, en dergelijke. We moeten beseffen dat we trots kunnen zijn op de mooie Zeeuws-Vlaamse regio. Dat dienen we ook uit te stralen, met enthousiast overdragen van kennis over de cultuurhistorie van de streek. De toerist wil meer dan zon, zee en strand. Hoe meer hotel-, camping- en horecamedewerkers weten over de streek, hoe beter ze de gasten kunnen informeren. Het gaat niet alleen om het promoten van de eigen accommodatie, maar om Zeeuws-Vlaanderen in het algemeen. Het is belangrijk dat baliemedewerkers kunnen vertellen over flora en fauna in Zeeuws-Vlaanderen, ontstaansgeschiedenis en leuke attracties. Het ROC Westerschelde is geïnteresseerd om de cursus Streekambassadeurschap op te nemen in het curriculum."

Ambassadrice
Zelf is de uit het Friese Koudum afkomstige drs. Van der Ploeg ook een waardig ambassadrice van het Zeeuws-Vlaamse 'landje apart'. ,,Zeeuws-Vlaanderen heeft veel authenticiteit, kracht en potentie op het gebied van cultuurhistorie en natuur. Er zijn typische polderlandschappen met verborgen plekken. Door over de dijken te struinen kom je meer te weten over de ontstaansgeschiedenis. Er is veel te zien en te beleven, zeker ook op culinair gebied. Van bovenaf is het Zeeuws-Vlaamse landschap als een fraai schilderij te beschouwen, met het paars van het vlas, het goud van het graan, het geel van het koolzaad en het wit van de aardappelen. Er heerst, mede door de vriendelijkheid van de mensen, een prettig leefklimaat in Zeeuws-Vlaanderen. Ik heb mijn hart zowel aan Zeeuws-Vlaanderen als Friesland verpand. Er is veel verwantschap qua levensstijl en relaxedheid", vertelt Nynke. Na haar studie bestuurskunde aan de TU Twente en economie in de VS (Washington DC) streek ze samen met haar man neer in mosseldorp Philippine. Nynke en Hans zijn de trotse ouders van Thomas (8), Anna (6) en Stijn (bijna 3). Haar drukke werkzaamheden bij de VVV kan ze goed combineren met haar gezinsleven. ,,De VVV is de spin in het toeristische web. Wij fungeren als katalysator die ondernemers en instanties bij elkaar brengt. Via de participanten zit de VVV tot in de haarvaten van de streek geworteld, variërend van boeren en vissers tot hoteleigenaren." De VVV Zeeuws-Vlaanderen heeft kantoren in Hulst, Terneuzen, Breskens, Cadzand, Sluis en Aardenburg en beschikt tevens over een aantal folderposten en verkooppunten. De directeur van de VVV besluit met passie over de Staats-Spaanse linies en de eigen identiteit van de Zeeuws-Vlaamse steden en dorpen. ,,IJzendijke is garnizoenstad, Breskens vissersdorp en Terneuzen is met zijn maritieme uitstraling de stad van de Vliegende Hollander. Biervliet is Geuzenstad, Hulst vestingstad, Sluis Bourgondische winkelstad en Philippine staat natuurlijk wijd en zijd bekend als mosseldorp. De Zeeuws-Vlaamse streek heeft veel in zich, zowel op cultuurhistorisch, maritiem, culinair en landschappelijk gebied. Met Het Zwin en Het Verdronken Land van Saeftinge heeft de regio zelfs twee natuurgebieden van internationale allure."


...destilleert
Ambachtelijke destilleerderij

...woont
Aquacultuur in Noord-Beveland

...vertrekt
Burgemeester vertrekt

...peilt
Nog steeds een dikke zeven

...zit
De stoel

...kijkt
De stand van zaken

...produceert
Samenwerking leidt tot maatwerk

....innoveert
Syntens feliciteert STN uit Hulst met de Zeeuwse Innovatieprijs EMERGO 2007

...vaart
Betere vaarroute leidt tot minder verkeersopstopping

...wint
Win 1000 euro met je ondernemingsplan

...hapt
Zien en gezien worden op sfeervolle Haringparty

...rijdt
Zakelijk onderweg

...filosofeert
Delta moet samen optrekken

...koestert
Trots zijn op Zeeuws-Vlaanderen

...studeert
Toerisme op Reynaertcollege

...fietst
Sportief netwerken op Tour Culinair

...verwent
De gast wil verwend worden

......campeert
Van camping tot multinational

...herleeft
Historie herleeft op Middelburgse grachten

...vermaakt
Neeltje Jans: een mix van educatie en vermaak

...speelt
Ook bij slecht weer spelen aan zee

...zeilt
Watersport: voor elk wat wils

...bestuurt
Toerisme als motor van de economie

...runt
Hbo- opleiding voor campingbaas

...verhuurt
Werk maken van vakantie

...reikt uit
Eeuwige roem dankzij Emergo

...vertegenwoordigt
Primeurs op Contacta 2007

...vangt
Mosselen zijn emotie

...groeit
Zeeland heeft economische wind mee