In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2006













advertenties
www.storimansenpartners.nl/?makelaar=breda
www.deondernemer.com





Columns
Communicatie, wat is dat eigenlijk? (2)
Trends in de kantorenmarkt
Communicatie, wat is dat eigenlijk? (2)
ir. Kairos Jeroen van Oyen
KAO communicatie, Middelburg
Tel.: 0118 - 615048
E-mail: [email protected]




Stereotypen over het begrip communicatie. De vorige keer was dat het boodschappenwagentje: volladen, uitladen, klaar. Dat leek aantrekkelijk, maar bleek niet voldoende. Ditmaal - geheel toevallig - een andere veelgebruikte vergelijking: communicatie als voetbalwedstrijd. Een winnaarsmentaliteit kweken, sterker zijn dan de tegenstander, scoren, klaar. Publiek in extase. Orders stromen binnen. Bomen groeien tot in de hemel. De vraag is dan: wie heeft er zo'n lange snoeischaar?

Wij herinneren ons de fraaie '1' op de stropdas van een club uit de hoofdstad van dit land. Zelden heeft het kweken van een winnaarsmentaliteit zichzelf zo de das omgedaan. 'Willen' werd 'moeten' en dan helpt zelfs een nieuwe trainer niet meer. In 1974 was er een bepaalde WK-ploeg in de finale veel sterker dan de tegenstander. En toch bleek dat niet genoeg te zijn. Onrechtvaardig, onterecht, ontroostbaar. Maar wel de werkelijkheid. Het lastige van scoren is dat normaliter slechts de helft van het publiek het kan waarderen. Dat is misschien de reden waarom zoveel voetballers zich voor goede doelen inzetten. En die lange snoeischaar, dat zijn de supporters natuurlijk. De grilligheid van hun gedrag is alom bekend en het witte zakdoekje krijgt men tegenwoordig bij de seizoenskaart cadeau.

Het mooie van een voetbalwedstrijd is de fysieke aanwezigheid van een tegenstander, een afgebakend speelveld, een vastomlijnd doel en de aan-wezigheid van spelregels met handhavingsambtenaar. In de zakelijke praktijk is dit een situatie om van te dromen. Want: doelen veranderen van vorm, plaats en afmetingen. Het speelveld gaat zonder aankondiging over van sappig gras in akelig asfalt. Er melden zich vele tegenstanders, waarbij er best een basketbalclub tussen kan zitten. En ten slotte veranderen de spelregels nog tijdens de wedstrijd, zodat de scheidsrechter een achterwaartse dunk op het dak van het doel alsnog als doelpunt laat tellen. Communicatie is net zo mooi als het leven zelf.




...verenigt
OCG optimistisch over Zeeuwse economie

...verkoopt
Passie voor cyclisme

...organiseert
Provincie zoekt draagvlak voor promotie van Zeeland

...inspireert
Kom en ZIE, innoveren doe je samen!

...innoveert
De innovatieprijs van Zeeland

...promoot
'Een goed klantenbestand is goud waard'

...maakt kennis met
Netwerk voor de Zeeuwse detailhandel

...loodst
Handleiding helpt ondernemers door procedures

....debatteert
Economie van Zeeland presteert opmerkelijk goed

...ontmoet
'De Ondernemer' exclusieve Mediapartner Contacta 2006

...rijdt
Zakelijk onderweg

...werkt samen
Revitalisatie Smokkelhoek gevierd met Open Dag

...loopt risico
Hoe veilig is uw Zeeuwse bedrijf ?

...veilt
3e JKW Veiling Vlissingen

...bespreekt
Makelaars in gesprek met 'de Ondernemer'

...huurt flexibel
Toenemende vraag naar flexibele bedrijfsruimte

...onderzoekt
Gevolgen bouwenquête: vertrouwen en imago geschaad

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...kiest voor nieuw
Vraag naar nieuwbouw bedrijfsruimte groeit

...concludeert
Prinslandse Polder voor grootschalige glastuinbouw

...profiteert
Aanvangsrendementen voor commercieel vastgoed verder gedaald

...vindt mogelijkheden
Ondernemer op het platteland