In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Juni 2006
File not found.

















Johan van Westen van Van Westen Mannenmode uit Zaamslag
'Een goed klantenbestand is goud waard'

Het netwerk voor Zeeuwse detailhandel organiseert op maandag 19 juni een bijeenkomst met als thema 'klantenbinding'. Johan van Westen van Van Westen Mannenmode uit Zaamslag gaat tijdens deze avond dieper in op zijn succesvolle aanpak. "Neem je klantenbestand serieus."


Johan Van Westen van Van Westen Mannenmode: 'Het is belangrijk om je te focussen op die mensen die omzet brengen." (foto: Duo Foto)

Van Westen Mannenmode bestaat inmiddels bijna 90 jaar. "Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot de grootste mannenmode zaak van Zeeland." Johan is samen met zijn broer Peter eigenaar van het bedrijf waar inmiddels twaalf medewerkers werken. Terwijl Peter zich voornamelijk met de financiën bezighoudt, richt Johan zich op het promotie- en marketingbeleid van Van Westen. "Dit vakgebied is mijn passie."

Direct Marketing
Het promotie- en marketingbeleid van Van Westen valt voor een belangrijk deel te verklaren uit de locatie van de winkel; niet in een stadskern maar in de periferie. "Wij moeten ons voortdurend inspannen om mensen naar de winkel te trekken. Impulsinkopen zijn hier immers niet aan de orde." De communicatie van Van Westen is daarom voor een belangrijk deel gebaseerd op direct marketing. Aan de basis hiervan staat een uitgekiende database met informatie over de klanten. "Door onze klantgegevens nauwkeurig te rubriceren kunnen wij heel gericht communiceren. Het is zinloos om iemand die nooit een jeans koopt, hier informatie over op te sturen. Dat kost ons geld en wekt uitsluitend irritatie bij de klant."
Van Westen Mannenmode is steeds een pionier geweest op het gebied van marketing- en promotie. "Wij gingen als één van de eersten aan de slag gingen met internet. Ook vanaf de site werken we aan onze klantenbinding. De site heeft namelijk een afgeschermd gedeelte waar alleen vaste klanten toegang toe hebben."

Narrow casting
Inmiddels slaat Van Westen ook weer nieuwe wegen in. "Ik ben nu bijvoorbeeld bezig de mogelijkheden van sms uit te testen. En we zijn actief op het gebied van narrow casting." Dit laatste komt neer op het communiceren via beeldschermen in de winkel. "We hebben als het ware ons eigen televisiekanaal waarop we 24 uur per dag onze eigen informatie kwijt kunnen. We beïnvloeden onze klanten tot op de verkoopvloer. Daar worden uiteindelijk de beslissingen genomen."

Cruciaal
Van Westen wijst op de noodzaak van een goed promotiebeleid. "Daarmee kun je onderscheiden van de grote massa. Een goed klantenbestand is daarbij onmisbaar. Het is belangrijk om je te blijven realiseren dat het goedkoper is om een bestaande klant te behouden dan een nieuwe te werven."

Meer informatie
Kamer van Koophandel voor Zeeland
Kantoor Middelburg
Buitenruststraat 225
Postbus 6004
4330 LA Middelburg
Tel.: (0118) 67 35 00
Fax: (0118) 67 35 47

Kantoor Terneuzen
Schuttershofweg 1
Postbus 1034
4530 GA Terneuzen
Tel.: (0118) 67 35 00
Fax: (0118) 67 35 46

E-mail: info@zeeland.kvk.nl
Internet: www.zeeland.kvk.nl


...verenigt
OCG optimistisch over Zeeuwse economie

...verkoopt
Passie voor cyclisme

...organiseert
Provincie zoekt draagvlak voor promotie van Zeeland

...inspireert
Kom en ZIE, innoveren doe je samen!

...innoveert
De innovatieprijs van Zeeland

...promoot
'Een goed klantenbestand is goud waard'

...maakt kennis met
Netwerk voor de Zeeuwse detailhandel

...loodst
Handleiding helpt ondernemers door procedures

....debatteert
Economie van Zeeland presteert opmerkelijk goed

...ontmoet
'De Ondernemer' exclusieve Mediapartner Contacta 2006

...rijdt
Zakelijk onderweg

...werkt samen
Revitalisatie Smokkelhoek gevierd met Open Dag

...loopt risico
Hoe veilig is uw Zeeuwse bedrijf ?

...veilt
3e JKW Veiling Vlissingen

...bespreekt
Makelaars in gesprek met 'de Ondernemer'

...huurt flexibel
Toenemende vraag naar flexibele bedrijfsruimte

...onderzoekt
Gevolgen bouwenquête: vertrouwen en imago geschaad

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...kiest voor nieuw
Vraag naar nieuwbouw bedrijfsruimte groeit

...concludeert
Prinslandse Polder voor grootschalige glastuinbouw

...profiteert
Aanvangsrendementen voor commercieel vastgoed verder gedaald

...vindt mogelijkheden
Ondernemer op het platteland