In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2005
File not found.

















Voorbereiding bepaalt succesvolle verkoop bedrijf

'Het merendeel van de bedrijfsoverdrachten mislukt door een slechte voorbereiding', kopte De Ondernemer een paar maanden geleden. Deze conclusie van de Kamer van Koophandel is niet opzienbarend. En hoeft zeker niet verontrustend te zijn voor potentiële verkopers!

Tijd en communicatie zijn de belangrijkste valkuilen in de voorbereiding. Tijd om informatie te verzamelen en emotioneel klaar te zijn voor de verkoop ('willen' is makkelijker dan 'kunnen'). Een heldere, open communicatie met uw begeleidingsadviseur is van cruciaal belang om te doorgronden wat uw onderneming werkelijk waard is.
Hoe de verkoopvoorbereiding verloopt en hoeveel tijd ermee is gemoeid, verschilt per type onderneming en per type koper. Een goede voorbereiding bestaat in ieder geval uit:
- Inventarisatie van de bedrijfseconomische-, financiële-, juridische-, fiscale - en milieurisico's. Soms zijn maatregelen nodig om de onderneming verkoopklaar te maken en om mogelijke nadelige gevolgen bij een bedrijfsoverdracht te voorkomen. U versterkt uw onderhandelingpositie als u de risico's helder in kaart hebt.
- Vaststellen van een reële waardering. De waardering vormt de basis voor het bepalen van de prijs. Ook de gewenste overdrachtsperiode en andere voorwaarden komen in deze fase aan bod.
- Opstellen van een informatiememorandum: een beschrijving van de onderneming voor mogelijke kopers, zodat het verkoopproces efficiënt kan verlopen.
- Analyseren van mogelijke kandidaat koper(s). Door vooraf goed ge'nformeerd te zijn over deze partijen, verbetert de onderhandelingspositie.
Een gespecialiseerde adviseur begeleidt u bij de voorbereiding en kan veel van de werkzaamheden overnemen. Hij kan u in contact brengen met kandidaat kopers en helpt bij de onderhandelingen. Dat proces staat centraal in de volgende column.

Marco du Pré

De auteur is verbonden aan DRV Corporate Finance B.V. DRV Corporate Finance heeft veel ervaring in het begeleiden van aan- en verkoopprocessen van ondernemingen, financieringsvraagstukken, waardebepalingen en due diligence-onderzoeken. Voor meer informatie kijk op www.drvcf.nl


...organiseert
Goede wisselwerking tussen gemeentebestuur en bedrijfsleven

...onderneemt
De stap naar het zelfstandig ondernemerschap wagen

...begeleidt
Merendeel bedrijfsoverdrachten slecht voorbereid

...informeert
Contacta weer tot de nok toe gevuld

...viert
5 jaar de Ondernemer

...innoveert
Gemak dient de mens en wordt gewaardeerd

...initiëert
Personeelswissel bij Syntens

....zorgt
Seminar "Met zorg ondernemen"

...presenteert
De Contacta in de Zeelandhallen

...stelt
Inhaalverbod op de Zeeuwse hoofdwegen

...werkt
Deelnemende bedrijven presenteren prima gamma

...onderscheidt
Paviljoen Schouwen-Duiveland groter dan vorig jaar

...promoot
Zeeuws-Vlaamse eenheid

...automatiseert
ICT Plein op de Contacta 2005

...overhandigt
Kwaliteitsprijs voor Dim van Dijke.

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...vestigt
Contacta en Ondernemers Contact Goes

...beschouwt
Zeeuwse bedrijfsleven presenteert MVO Blikopener Manifest

...staat
Deelnemers Contacta 2005

...werpt
Instroomprobleem in de procesindustrie

...spreekt
In 't kort

...bedenkt
Nieuwe ideeën belangrijk voor goed ondernemerschap

...opent
Indrukwekkende speech bij opening academisch jaar

...confronteert
Infobijeenkomst Business On Stage

...veilt
Junior Kamer Walcheren organiseert de JKW-veiling

...rijdt
Corvette, Opel Astra en Toyota Avensis

...beweegt
Traditionele rolverdeling in de bouw op de schop?

...ontwikkelt
Dynamiek onder bedrijfsruimtegebruikers hoog

...creëert
Nieuwe generatie Zeeuwse kunstenaars

...bezoekt
Als ondernemer terug op de Contacta