In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
September 2007













advertenties
www.storimansenpartners.nl
www.deondernemer.com
www.sitesupport.nl




De vliegende auto

Stel je maar voor: de bovenste luchtlagen zijn wereldwijd buitengewoon vol en ook de wegen zitten verstopt door het drukke autoverkeer. Maar daartussen is nog heel veel ruimte, en daar past precies mijn PAL-V tussen.' John Bakker, initiator en chief technology officer van PAL-V (Personal Air & Land Vehicle), is er helemaal zeker van dat de luchtlagen die nu nog vrij zijn, binnen afzienbare termijn worden gevuld door zijn uitvinding: de PAL-V. Een vliegende auto.

door Ad van Bladel


Met de PAL-V de lucht in.
Illustratie: Spark Design

'S-GRAVENMOER - John Bakker: 'De PAL-V biedt uitkomst tussen rijden via overvolle snelwegen en het vliegen van grotere afstanden. Het is echt een van deur-tot-deur oplossing, in tegenstelling tot waar overheden mee komen. Die zijn meer op gericht om van punt tot punt te komen. Het Amerikaanse NASA rekent er op dat tussen 2025 en 2030 zo'n drie procent van alle verkeer dat nu over de weg gaat, dan door de lucht zal plaatsvinden. We werken inmiddels ook met NASA samen.'

Bakker kreeg zijn idee via het vliegen met ultra-light vliegtuigjes. "Ik zat op een bepaald moment achter in de tuin toen ik bedacht hoe heerlijk het zou zijn als je vanuit huis zou kunnen opstijgen en landen. Zo'n ultra-light vliegtuigje waarmee ik als piloot vaak had gevlogen, is in de lucht vrij instabiel en je kunt er niet mee rijden. Ik wilde wat anders bedenken. Ongeveer in die periode kwam het automerk Carver met zijn driewieler uit die - net als een motorfiets - overhelt in de bochten. Ik begon in gedachten wat zaken te combineren en zo ontstond het idee rondom de PAL-V."

Rijden en vliegen
Een voertuig waarmee je én kunt rijden én kunt vliegen. "Het idee rondom een helikopter - dat ik in eerste instantie had - werd al snel verlaten omdat een helikopter van zichzelf instabiel is en enorm veel onderhoud nodig heeft. Zoiets wordt nooit geschikt als vervoermiddel voor de massa. En dat is iets dat ik wel voor ogen heb. Om een voorbeeld te geven: elk uur heli vliegen vergt acht uur onderhoud. Voor legerheli's zelfs 16 uur... Ik belandde bij het idee van een kruising tussen een gyrokopter en een auto." Een gyrokopter is in de lucht veel stabieler dan een heli en dankzij een inmiddels gepatenteerd systeem van het inklappen van de rotorbladen blijft de PAL-V ook smal genoeg om zich over de weg te bewegen. "In de PAL-V zit je met tweeën achter elkaar, net als in een Carver. Dat heeft tot voordeel dat je op de weg wendbaar bent, terwijl de rotorbladen toch opgeborgen kunnen worden. Qua veiligheid staat een gyrokopter veel hoger aangeschreven omdat ze nooit zomaar uit de lucht vallen maar, dankzij de pushpropellor, in een noodsituatie gecontroleerd omlaag zullen komen."

Geen luchtfietserij
Dat John Bakker niet bezig is met luchtfietserij maar zijn plan terdege - en sinds 2000 - heeft uitgewerkt, blijkt uit het feit dat hij met vooraanstaande instituten in de wereld samenwerkt.

"Diverse universiteiten doen mee en diverse hoogtechnische instituten als NASA zorgen ervoor dat het geheel daadwerkelijk vorm moet krijgen. De mogelijkheden van de PAL-V zijn dan ook enorm. Niet alleen binnen de westerse economieën met hun dichtgeslibde infrastructuur, maar denk ook eens aan juist de nieuwe economieën.

Landen waar nog geen uitgebreid en geldvretend snelwegennet ligt en die dat misschien ook niet willen. Ook zij zullen met een betrekkelijk simpel net van vertrek- en landingsplaatsen voldoende hebben. In wezen slaan zij dus op logistiek gebied een hele fase over, namelijk die van de aanleg van de peperdure en ruimtevretende snelwegen. Voor Nederland is uitgerekend dat we met een zo'n 65 landings- en vertrekpunten toe kunnen. Veelal gelegen bij tankstations langs snelwegen. In die zin hoef je dan nooit ver te rijden om te kunnen vliegen. Die velden hoeven overigens ook maar een hectare groot te zijn.

Het vliegen gebeurt via zogenaamde luchtcorridors om de veiligheid te vergroten. Je vliegt op zicht, maar het aantal voorzorgsmaatregelen ten aanzien van de veiligheid waarborgt een veilige vlucht. En wie denkt dat dit allemaal heel veel kosten met zich zal meebrengen komt waarschijnlijk bedrogen uit. Bovendien is het zo dat nieuwe vervoersmethoden altijd een investering vergen. In het begin van het autotijdperk waren er ook geen geschikte wegen en kijk nu eens om je heen. Dat heeft heel veel meer geld gevergd dan dit ooit zal kosten.

Een ander groot voordeel van de PAL-V is de grote inzetbaarheid bij rampen, overal in de wereld. In een Hercules vrachtvliegtuig, past na enig demontagewerk, één helikopter terwijl er maar liefst 35 (!) PAL-V's in passen. Dat maakt je in een rampgebied, waar ook ter wereld, veel wendbaarder waardoor je adequater hulp kunt bieden. Ook al geen gering voordeel lijkt me.'

Meer informatie via:
Internet: www.pal-v.com


...onderneemt
Goede huidverzorging is investering in jezelf

...slaagt
Zeeland richt zich op zakensegment

...ontdekt
Grenzeloos innoveren met Syntens

...emigreert
"Toon je belangstelling voor de andere cultuur"

...versoepelt
Voorstellen leveren Zeeuws bedrijfsleven ruim 70.000 euro op

...maakt kans
Zeeuwse ondernemers maken kans op Startersprijs

...groeit
Terugblik op 2006 in KvK-jaarverslag

....zit
De stoel

...bekijkt
De stand van zaken

...beslist
BOOST maakt dromen waar

...peilt
Een lichte zomerdip: 6,9

...golft
De golfbaan is d� plek om te netwerken

...roeit
Roeien voor het goede doel

...wenst
Zeeuwse ondernemers bespreken Prinsjesdag

...investeert
Rewin nu ook in Zeeland

...geniet
Oesterpartij in Abdij

...viert
Prijs voor kleinbedrijf

...bestuurt
Federatie ondernemers

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...vliegt
Blijven hangen boven Lelystad

...controleert
Helicon zit altijd in de lucht

...fietst
Pelgrims op de fiets naar Spanje

...groeit
Vlissingen: toeristengemeente

...knapt op
Boulevard wordt trekpleister

...bouwt
Binnenstad op de schop

...trekt
Vlissingen wil evenementenpaleis

...werkt
Arbeidsethos is goed in Vlissingen

...kiest
Michiel de Ruyter nog springlevend

...opent
Langste Bank uniek voor Vlissingen

...presenteert
Ronde Tafel Walcheren richt zich op inhoud

...ontwikkelt
De vliegende auto

...rijdt
Zakelijk onderweg

...renoveert
Zeelandhallen klaar voor de toekomst

...beweegt
Sportplezier voor iedereen

...eet
Zeeland's grootste wokrestaurant

...opent
Centrum voor biljart, bowling en brasserijen

...serveert
Merral Goes biedt service en kleinschaligheid

...realiseert
De Zeelandhallen goed voor Zeeland

...speelt
Holiday on Ice wil op beste locaties spelen

...bezoekt
Contacta 2007 bijna vol

...golft
Golfen op het strand

...schaft af
Het wordt eenvoudiger

...veilt
Alles klaar voor de JKW veiling

...verkent
Barcelona verkennen

... ontwikkelt
Spelletje golf in een truck

...werkt samen
Bolides op Rosada

...draait
Kantoren- en bedrijfsruimtemarkt draaien weer op volle toeren

...verbetert
Aanpassing beveiliging op drie bedrijvenclusters