In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Mei 2007













advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl/?makelaar=breda




techniek
Arbeidscommunicatie, de kunst van het opvallen

Waarom komen op een prikkelende personeelsadvertentie veel meer reacties binnen dan op een 'ouderwetse' vacature in krant of tijdschrift? Het antwoord ligt voor de hand, maar de achterliggende filosofie is een interessante.

door Henk van de Voorde


Ontwerper Ronès Wielinga: "Duidelijk communiceren waar je voor staat."

,,Arbeidscommunicatie is een sport. Een vacature moet ingevuld worden. Door goed communiceren tussen bedrijf en lezer moet het arbeidsmarktprobleem opgelost worden. Het gaat om vinden en binden van medewerkers. Wat is je imago? Hoe de klanten jou zien, zo zien ook de sollicitanten je. Er wordt wel eens geklaagd dat een advertentie in een krant niet zo op zou vallen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar een bedrijf als DOW. Een kleine advertentie van die multinational is al doeltreffend. Met andere woorden: je bouwt een imago op en op het moment dat je een personeelsadvertentie zet, kent iedereen jouw identiteit al.

Als je imago klopt, kunnen potentiële werknemers zich met jouw bedrijf identificeren. Als mensen trots zijn op hun werk, kun je ze veel makkelijker behouden. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat werknemers sfeer, waardering en uitstraling van het bedrijf belangrijker vinden dan salaris", aldus Ronès Wielinga van reclamebureau De Wilde Zeeuw in Hulst.

corebusiness
De ontwerper vindt eigenlijk de termen 'visuele communicatie' beter op zijn plaats als het gaat om zijn corebusiness, alles wat met het zichtbaar maken van bedrijven te maken heeft: huisstijl, logo-ontwerp, brochures, webdesign, advertentiecampagnes, en dergelijke. Wielinga meent dat het logo het gezicht van een bedrijf is. De tekst bij het logo moet zeer beknopt het karakter van de onderneming aangeven. ,,Duidelijk communiceren waar je voor staat. Maak keuzes en laat helder zien waar je goed in bent. Dat is interessant voor je klanten, voor jezelf en voor potentiële sollicitanten. Welke middelen kun je inzetten om personeel te werven?

Advertenties in de juiste kranten, tijdschriften en vakbladen; deelnemen aan gerichte beurzen, congressen, banenmarkten; bezoeken van open dagen op scholen. Daarnaast zijn natuurlijk uitzendbureaus bij uitstek geschikt om snel te voorzien in de vraag naar flexibele arbeidskrachten." Jean-Paul Leenknegt, commercieel manager van Tènce! Uitzendbureau, onderschrijft uiteraard deze stelling van de ontwerper.
Hij kan zich eveneens vinden in de theorie van 'imago en identiteit'. ,,Uitzendbureaus kunnen op flexibele wijze adequate HR-oplossingen bieden. Het imago van de uitzendsector is de afgelopen jaren sterk verbeterd.

volwaardige partner
Sinds de invoering van de Flexwet ziet men ons niet alleen als bemiddelaar tussen vraag en aanbod, maar ook als (betrouwbare) werkgever, dus als volwaardige partner. Dat merken we bijvoorbeeld aan het toenemend aantal reacties op onze wervingscampagnes", aldus Leenknegt. Wielinga wijst op de term AIDA: Attention, Interest, Desire, Action: een formule om je doel te bereiken. ,,Organisaties moeten zich ervan bewust worden om een sterk merk te creëren. Niet zomaar even een advertentie zetten en hopen dat er mensen op afkomen. Met een onderscheidende advertentie voor de juiste doelgroep, trek je de aandacht (Attention). Mensen gaan vervolgens op jouw website kijken, waar ze de juiste informatie vinden (Interest) en raken enthousiast (Desire). Het komt uiteindelijk aan op hun 'Action': dat ze dus die sollicitatiebrief gaan schrijven. De eerste stap in een goede reclamecampagne is een uitdagende advertentie. Helaas zijn veel advertenties grauw en grijs. Een pakkend beeld en een goede kop zijn essentieel.

Zo heeft een grote klant van ons, met een door ons vormgegeven campagne, tien keer zoveel reacties ontvangen van sollicitanten dan met hun reguliere advertenties. Met andere woorden: de AIDA-formule werkt, maar er moet wel een goed concept met een prikkelende vormgeving aan ten grondslag liggen.


...begint
Motorrijden wint terrein

...feest
Een nieuw begin

...zit
De stoel

...schrijft
Nieuw vakblad voor scheepsbouw

...innoveert
Zeeuwse ondernemers in MKB Innovatie Top 100

...wint
Innovatief sleepsysteem wint MKB Top 100

...kiest
'Begin op tijd met Bedrijfsoverdracht'

....presenteert
Ondernemersdebat over bedrijfsoverdracht

...verkoopt
Gratis themadag Bedrijfsoverdracht op 22 mei in Goes

...ontwerpt
Marlies Dekkers wil imperium

...neemt initiatief
Borgen van kennis bittere noodzaak

...eist
Transparante arbeidsmarkt vereist

...leert
Praktijk is beste leerschool

...in techniek
Imago techniek opvijzelen

...overschrijdt grenzen
Internationale handel in de lift

...pakt problemen aan
Geslaagde kick-off CWI

...valt op
Arbeidscommunicatie, de kunst van het opvallen

...begeleidt
Technisch personeel headhunten

...peilt
Het eerste cijfer van de barometer: 7,2

...rijdt
zakelijk onderweg

...samen sterk
BZW wil vooral samen sterk zijn

...belegt
De beleggingsadviseurs

...vist
Oosterscheldekreeft is echte delicatesse

...begeleidt
Goede vakmensen aan de slag in de techniek

...neemt af schijt
Ludiek afscheid op Haringparty 2007

...kijkt
De stand van zaken...

...werkt samen
Ondernemer en Zeelandhallen gaan door met Contacta