In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2006













advertenties
www.storimansenpartners.nl/?makelaar=breda
www.deondernemer.com




Havenbedrijven spelen in op sterke groei containervervoer
'Zonder WCT worden we een niets-haven'

Wereldwijd wordt de helft van alle goederen per container vervoerd. Een hoeveelheid die elk jaar groeit met tien procent. Om op deze ontwikkeling in te spelen, bouwen verschillende bedrijven in de Zeeuwse havens eigen containerterminals. Daarnaast kijken de bedrijven halsreikend uit naar de komst van de Westerschelde Container Terminal (WCT).


Containerterminal Kloosterboer.

"Let wel, onze eigen containerterminal is absoluut geen substituut voor de WCT. Integendeel", benadrukt Jack Kloosterboer. Kloosterboer is directeur van het gelijknamige Vlissingse bedrijf dat gespecialiseerd is in vervoer, opslag en overslag van gekoelde producten. Inmiddels wordt driekwart van de producten hier aan- en afgevoerd in containers. "Containervervoer is booming, want het is de goedkoopste en makkelijkste manier om goederen te vervoeren", vertelt Kloosterboer. "Als een product niet in een container past, maken ze het soms letterlijk passend. Stalen balken zagen ze bijvoorbeeld rustig in tweeën, dan worden ze in de haven van aankomst wel weer aan elkaar gelast."

Bus of taxi
In reactie op de sterke groei in het containervervoer bouwde Kloosterboer dit jaar een eigen containerterminal, waar jaarlijks 150.000 containers en 60.000 auto's kunnen worden overgeslagen. Desondanks kan Kloosterboer nauwelijks wachten tot de WCT een feit is: "Met de komst van de WCT kan een deel van onze lading direct naar Vlissingen komen. Wij hoeven deze containers dan niet meer van en naar Antwerpen en Rotterdam te vervoeren. Dat scheelt natuurlijk fors in onze transportkosten. Bovendien neemt dan het vervoer over water van en naar de andere havens toe. Je kunt het zien als het verschil tussen een taxi en een bus: we rijden nu nog met een taxi, maar dat moet een bus worden. Een bus is uiteraard een stuk goedkoper."

Niets-haven
De komst van de WCT betekent voor veel bedrijven dan ook het verschil tussen blijven of vertrekken, weet Kloosterboer. "Bedrijven die hier niet meer kunnen concurreren, vertrekken dan naar Antwerpen of naar Rotterdam. Tegenstanders van de WCT zeggen dat we dan een niche-haven moeten worden, die zich richt op heel specifieke ladingen. Maar ik noem dat liever een niets-haven." Met de komst van de WCT zullen de effecten juist andersom zijn, voorspelt Kloosterboer. "De WCT trekt enorm veel bedrijvigheid aan. Tal van bedrijven hebben al opties genomen op grond in de haven, zij gaan zich hier dan vestigen. Bestaande bedrijven zullen verder investeren. En daar profiteert iedereen in Zeeland van. Meer banen leidt immers ook tot meer vraag in de supermarkt en in restaurants."

Artist impression terminal sea invest en zuidnatie.

Zuidnatie en Sea-Invest
Niet alleen Kloosterboer bouwt containerfaciliteiten in de Zeeuwse havens. Als alles volgens plan verloopt, starten de Belgische bedrijven Sea-Invest en Zuidnatie in 2007 samen met de bouw van een containerterminal in de Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Directeur Marcel Dubourg van Zuidnatie en directeur Ludo de Nijs van Sea-Invest laten er geen misverstand over bestaan: "De Scaldiahaven is ideaal gelegen. Zelfs bij het laagste tij is er nog een diepgang van 16 meter, waardoor we vrijwel alle grote zeeschepen hier kunnen gaan ontvangen. Bovendien biedt Vlissingen vooral over water zeer goede verbindingen met het achterland. " De Belgen grepen de kans om zich in de Vlissingse haven te vestigen dan ook met beide handen aan, temeer daar er in de eigen havens in Gent, Antwerpen en Zeebrugge geen ruimte meer is voor dergelijke nieuwe activiteiten.

Optimale begeleiding
De beide bedrijven investeren gezamenlijk zo'n € 75 miljoen in de nieuwe containerterminal, die een capaciteit krijgt van 500.000 tot 600.000 containers (TEU) per jaar. Zeeland Seaports investeert ruim e 40 miljoen in de aanleg van de harde infrastructuur, zoals kademuren en wegen. Ook over de 'zachte' infrastructuur in Zeeland zijn de beide Belgen zeer te spreken: "De autoriteiten hebben ons zeer goed geholpen. De gemeente Borsele, de provincie Zeeland en Zeeland Seaports hebben op een heel correcte en concrete manier met ons gewerkt. Ze dachten met ons mee en hielpen ons alles goed voor te bereiden. Hun begeleiding was echt heel goed." Momenteel richten Dubourg en De Nijs zich op het vinden van de tachtig tot honderd mensen die straks op de terminal moeten gaan werken. "We hebben al tientallen spontane sollicitaties ontvangen. Daarnaast onderhouden we nauwe contacten met onder meer uitzendbureaus in de regio. We gaan er dus zeker vanuit dat we voldoende goede mensen kunnen vinden.


...kiest
De Betho winnaar OCG-Trofee Goes

...ondersteunt
Toegevoegde waarde voor de logistiek

...beschermt
Octrooi-informatie opent ogen ondernemer

...organiseert
Workshops succesvol innoveren

...verzilvert
Nog innovatievouchers voor MKB-ers beschikbaar

...bezoekt
Startersdag op zaterdag 4 november in Hotel Goes

...oordeelt
Administratie wordt te vaak als bijzaak gezien

....combineert
Eigen zaak naast loondienst neemt toe

...plaatst
Personeelsadvertentie, werving én selectie in één moeite door

...ontmoet
Groeiende belangstelling van buiten Zeeland

...pioniert
'Laat zoveel mogelijk je eigen gezicht zien'

...start
'Ondernemingsplan is basis voor je bedrijf'

...spreekt
Minister-president Jan Peter Balkenende te gast

...voorspelt
In 2008 ploffen bureaucratische organisaties uit elkaar

...ontwikkelt
Veel dynamiek in de kanaalzone

Zeeland Seaports special

Zeeland Seaports: samenwerking erg belangrijk
ZPPC wil meer bestuurlijke steun voor havens Zeeland
'Zonder WCT worden we een niets-haven'
Superjachten voor the rich and famous
Zeeland als logistiek en maritiem kenniscentrum
Bedrijventerrein Sloepoort ontlast haven en kernen
Gerrit Duijnkerke
Iris Smithuis
Jappe Mulder
Rudy Koole
Petra Herreboudt
Marijke Dingemanse
Roep om technisch geschoold personeel

...lacht
Nacht der Narren in Terneuzen

Sports Utitlity Vehicle revealed

SUV's Populair maar ook verguisd
Frank van Doorn: "Ik kies in extremen."
Sander van Houten: "Ik vind die Tucson wel stoer..."
Audi
BMW
Cadillac
Chevrolet
Hummer
Hyundai
Jeep
Kia
Mercedes-Benz
Mitsubishi
Nissan
Opel
Subaru
Suzuki
Toyota
Volkswagen
Volvo

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...rapporteert
Vastgoedmarkten zijn weer in beweging

...wil inzicht krijgen
NVM BOG presenteert marktonderzoek onder winkeliers in zestig gemeenten