| 
					
					|   |  
					| Syntens als klankbord en kritische sparringpartner 
  Als veredelaar zorgdragen voor de marketing van je eindproduct; echt gangbaar is het niet. 
Vitro Plus, veredelaar en vermeerderaar van varens uit Haamstede is echter de uitdaging aangegaan 
en heeft een presentatieconcept uitgewerkt dat een succes lijkt te worden: Musthaves(r). De eerste 
verkoopresultaten zijn zeer bemoedigend.
 
 Bloemen en planten worden meer en meer een impulsaankoop die de consument lang niet altijd bij 
reguliere bloemisten en plantenzaken doet. „Planten, dus ook varens, moeten zich steeds vaker 
weten te profileren tussen de potten pindakaas en bouwmaterialen”, zegt Vitro Plus-directeur 
John Bijl. „Daar komt bij dat de varen niet bepaald als een trendy plant wordt gezien."
 Om de positie en het imago van de varen, en daarmee de omloopsnelheid op de schappen, te verbeteren, 
besloot Bijl de marketing op te pakken. Een aanzet tot het oprichten van een vereniging met collega's 
en kwekers, mislukte uit concurrentieoverwegingen. Bijl ging alleen verder en kon via het 
Bloemenbureau in Aalsmeer een ervaren freelancer voor het project aantrekken. Ook deed Bijl een 
beroep op Syntens als klankbord en kritische sparringpartner voor ideeën. In dat kader heeft de 
directeur van Vitro Plus meegedaan aan de Syntens Masterclass Ondernemen en Innoveren.
 "Innovatie is nooit een eenmansactie, het is een kwestie van de juiste mensen bij elkaar krijgen" 
zegt Syntensadviseur Willy Reijniers. "Kennis uitwisselen, inspiratie opdoen maar vooral innoverend 
bezig zijn; dat is de opzet van de Syntens Masterclass Ondernemen en Innoveren".
 
 
 Allereerst werd een imago-onderzoek verricht. Dat bevestigde het oubollige beeld van de varen. 
Ook kwam naar voren dat mensen weinig weten over de verzorging en de varen niet als cadeau-artikel 
zien. „Dat laatste hebben we opgepakt”, vertelt Bijl. „Een Westlands communicatiebureau dat 
gespecialiseerd is in bloemen- en plantenpromotie heeft voor ons een concept uitgedacht waar we 
de komende vijf jaar mee verder kunnen: Musthaves(r).”
 Musthaves(r) beslaat dertien soorten kamervarens en bestaat uit een site met achtergrond 
informatie voor consumenten en handelaren, en een onderscheidende verkooppresentatie. Daarbij 
richt het concept zich op de betere verkooppunten. Bijl: „De presentatie heeft een vrij luxe 
uitstraling en bestaat uit stijlvolle banieren, mooie plantlabels, houten uitstalmogelijkheden 
en gecoate cadeauverpakking in zowel klassieke als moderne kleuren en in variabele maten. Deze 
cadeauverpakking kan thuis ook goed als sierpotje gebruikt worden. De potjes zijn waterdicht en 
voorzien van het logo en van (afscheurbare) barcode en informatie over de verzorging.”
 
 Op advies van Syntens heeft Bijl gekozen voor een proefopstelling van enkele weken bij Braber 
Life & Garden in Renesse. Deze blijkt zeer succesvol te zijn. Binnen enkele maanden zullen de 
Musthaves(r) ook in de betere tuincentra van Noorwegen, Denemarken en Zweden te koop worden 
aangeboden. „Als ook die proeven goed aanslaan, en we aantoonbaar goede cijfers hebben, wordt 
het tijd voor de kwekers om bij te dragen in de financiering.
 Want uitbreiding van het concept brengt kosten met zich mee die Vitro Plus niet alleen kan 
opbrengen; uiteindelijk zijn we een veredelaar, geen verkoopbureau.”
 
 
E-mail:[email protected]
 [email protected]
 
 
Workshops....Kijk voor diverse workshops,  informatie en aanmelding op 
www.syntens.nl/agenda
 of neem contact 
op met ons kantoor in Middelburg,
 
 Buitenruststraat 225
 4330 EC Middelburg
 telefoon: [0118] 62 81 41
 fax: [0118] 62 81 8
 e-mail:�[email protected]
 
 |  |  
 
				
				| 
	
	
		Middelburg beheerst laten groeien
 
	
	
		Vollere dames willen er ook leuk uitzien
 
	
	
		Zeeuws-Vlaamse Soroptimisten vieren 40-jarig jubileum
 
	
	
		Syntens ziet kansen voor de Zeeuwse transporteurs
 
	
	
		Syntens als klankbord en kritische sparringpartner
 
	
	
		TMF-directeur Cor Klos: 'Net dat steuntje in de rug wat ik nodig had'
 
	
	
		Ruim 11.000 euro subsidie voor export
 
	
	
		Zakendoen in België
 
	
	
		Internationale Handelsdag op 8 april
 
	
	
		De Beleggingsadviseurs
 
	
	
		   • Citroën• Fiat
 • Opel
 • Volkswagen
 • Hyundai
 • Isuzu
 • Land Rover
 • Nissan
 • Mitsubishi
 • Renault
 • Mercedes-Benz
 • Ford
 
 
	
	
		Privacy op de werkvloer
 
	
	
		Middelburgse politiek wil bedrijfsklimaat stimuleren
 
	
	
		In 't kort
 
	
	
		Netwerken bij een dynamisch scheepsbouwbedrijf
 
	
	
		Dynamis: 'Leer leven met nieuw evenwicht op kantorenmarkt'
 |  
					|  |  |