In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2007
File not found.

















Transport en Logistiek biedt volop werk

Voor veel wegvervoerders is het moeilijk om aan personeel te komen. Jongeren lijken het vak niet aantrekkelijk te vinden. Het goederenvervoer gaat de komende jaren met minstens veertig procent groeien. Nieuwe werknemers in de sector transport en logistiek zijn dus hard nodig. Het tekort aan chauffeurs lijkt een structureel probleem te worden. Wegvervoerders- organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwacht dat het wegvervoer het stijgende vervoersaanbod niet langer aan kan als de Nederlandse economie net zo hard blijft groeien als vorig jaar.


Jenny van Alebeek, vestigingsdirecteur.

VTL is in Nederland hét centrum voor ontwikkeling van mensen in de sector transport en logistiek. Op allerlei terreinen is VTL actief om werken in de sector te promoten of hen die werkzaam zijn in de sector bij te scholen. Daarnaast verricht de organisatie onderzoek naar de arbeidsmarkt, ontwikkelt nieuwe onderwijsmethodieken en praktische leermiddelen. Alles om de toegankelijkheid tot de sector te vergroten. VTL is het project Extra Chauffeurs gestart om het tekort aan chauffeurs aan te pakken. Om te voldoen aan de grote behoefte wordt, onder bepaalde voorwaarden, een stimuleringspremie van 90 procent op het lesgeld verstrekt. Ook organiseert VTL in het hele land voorlichtingsbijeenkomsten over het chauffeursvak. Extra aandacht is er voor regio's waar de vraag naar chauffeurs het grootst is. Zoals op het traject Rotterdam-Breda-Tilburg. Tijdens die bijeenkomsten komen de leuke en de minder leuke kanten van het beroep aan bod. Deelnemers krijgen informatie over arbeidsvoorwaarden, werktijden, opleidingen en de doorgroeimogelijkheden.

VTL in Tilburg
Sinds vorig jaar besteedt VTL al haar opleidingen exclusief uit aan VTL Erkende Opleiders. Reden voor de uitbesteding van de opleidingsuitvoering is dat VTL zich meer wil richten op haar kerntaken, zoals innovatie van opleidingen. VTL Opleidingen Tilburg B.V. is één van de achttien erkende opleiders. Jenny van Alebeek, vestigingsdirecteur, vertelt dat het opleidingsinstituut om aan extra chauffeurs te komen regelmatige voorlichtingsavonden met CWI, UWV, Mbo's en de vervoerders belegt. "Ik weet zeker dat wij mensen kunnen interesseren voor het beroep vrachtwagenchauffeur. Er zijn mannen en vrouwen tussen pakweg 30 en 50 jaar die ooit de wens hadden om chauffeur worden maar het is er gewoon nooit van gekomen. Bij ons kunnen zij binnen drie weken hun diploma op zak hebben. Maar we moeten ook transportbedrijven hebben die tijd willen investeren in deze nieuwe chauffeurs. Een chauffeur kan niet meteen de weg op. Hij of zij moet eerste wegwijs gemaakt worden in het bedrijf, moet de producten kennen, de leveranciers en de klanten." VTL Tilburg beschikt over een goed geoutilleerd 'oefenmagazijn' en ruime leslokalen. Het opleidingsinstituut leidt niet alleen op voor vrachtwagenchauffeur maar verzorgt ook cursussen als Het Nieuwe Rijden, Gevaarlijke Stoffen en Afvalstoffen, Verhuiscursussen en diverse managementopleidingen."

Ergernis van een chauffeur
Ton van Roon en John Frederikse zijn degenen die de vrachtwagenchauffeurs in spé les geven."Onze allerbelangrijkste les is dat je je niet gek moet laten maken in het verkeer. En verkeersinzicht, daar draait het om. Het verkeer wordt steeds hectischer, de wegen slibben dicht. Het lijkt soms wel of niemand elkaar iets gunt op het asfalt. Een goede vrachtwagenchauffeur anticipeert en wil zeker niet zijn gelijk halen op de weg. Rustig blijven en zorgen voor een veilige situatie." Ze weten dat de grootste ergernis van de beroepschauffeur de jonge autobestuurder is die met weinig verkeerservaring links én rechts inhaalt en geen rekening houdt met de lange remweg van de vrachtwagen." De twee opleiders willen vooral vrachtwagenchauffeurs verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen. Of zoals ze zelf zeggen: "We leren geen trucjes aan aapjes!"

Jenny van Alebeek: "De ideale chauffeur denkt mee met het bedrijf. We besteden veel aandacht aan de beroepshouding van de chauffeur. Hij representeert een bedrijf dus hij moet zich volgens de regels van het bedrijf opstellen. De naam van het bedrijf staat in grote letters op zijn wagen en is dus een rijdend visitekaartje." Van Alebeek en haar opleiders storen zich aan de negatieve beeldvorming."Als er een file is omdat er een vrachtwagen is gekanteld, wordt dat breed uitgemeten. Terwijl personenauto's echt veel meer files veroorzaken!” Ondanks dat ze minder gemakkelijk aan personeel komen, zijn de transportondernemers positief gestemd. Ruim veertig procent van de wegvervoerders verwacht dat 2007 een goed tot uitstekend jaar wordt.

Meer informatie
Internet: www.vtl.nl
Internet: www.tln.nl


...droomt
Dromen verwezenlijken dankzij de BOOST

...wenst
Specialist in bedrijfsfinancieringen

...wint
Duurzame innovatie wint terrein

...exporteert
Exporteren vraagt om gedegen voorbereiding

...inoveert
Innoveren doet exporteren

...organiseert Internationale Handelsdag op 17 april in Bergen op Zoom

...spreekt
Importeurs aan het woord op Internationale Handelsdag

....haalt uit
Bedrijfsleven haalt flink deel omzet uit export

...bouwt
Solide fundament is onontbeerlijk

...compeseert
Reden voor optimisme rondom BPM-regels voor ondernemers

...vervoert
Vervoer over water heeft de toekomst

...signaleert
EVO biedt praktische oplossingen

...op maat
Bedrijfsauto's: altijd maatwerk

...werkt efficient
Optimale efficiency in distributie

...groeit
Trends in trucks

...ontwikkelt
Transport en Logistiek biedt volop werk

...reikt uit
VW reikt verder

...hernoemt
Nissan heeft het nog steeds

...rijdt compact
Renault blijft sterk

...levert
Opel nog altijd betrouwbaar

...rijdt
zakkelijk onderweg

...belegt
De beleggingsadviseurs

...betaalt
Vermindering faalkosten door intensieve samenwerking

...concludeert
Behoefte aan nieuwe bedrijventerreinen blijft onverminderd groot