Website voor Diverto, graaf- en laadmachine in één

Een krachtige graafmachine die ook in staat is als shovel of laadmachine te werken. Dat is wat Leonard Huissoon
uit Kruiningen voor ogen staat. De ontwikkeling van de Diverto, zoals de machine heet, krijgt steeds meer vorm.
Huissoon is er inmiddels wel achter dat er enorm veel bij komt kijken voordat het idee van zijn vader Dick ook
daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.
Doordat de graafarm van de Diverto een extra draaipunt heeft, kan deze enerzijds in de graafstand wendbaarder
werken en anderzijds volledig ingeklapt worden zodat een shovel of Bobcat ontstaat. De ingeklapte armconstructie
maakt de machine krachtig en stabiel genoeg hiervoor. De snelkoppeling voor de bevestiging van verschillende
graafbakken, vanuit de cabine te bedienen, kan na het inklappen ook gebruikt worden voor de bevestiging van de
laadwerktuigen. De bijzondere armconstructie zorgt verder voor een optimaal zicht op de uit te voeren werkzaamheden.
Als onderstel kunnen zowel rupsbanden als wielen dienen.
Website
Het ontwerp is in een haalbaarheidsstudie doorgemeten op spanning en kracht door de TU Delft, de patentaanvraag
voor Nederland is toegekend terwijl die voor de rest van de wereld loopt. Inmiddels er ook een website ontwikkeld
ter ondersteuning van een internationaal marktonderzoek dat marketingstudenten van de Hogeschool Zeeland verrichten.
"Die website is essentieel voor de verdere ontwikkeling", stelt Leonard Huissoon vast. "Uit eerste onderzoek is
gebleken dat buitenlandse markten voor de Diverto interessanter zijn dan de Nederlandse. Nederlanders kiezen voor
gespecialiseerde machines met maar een functie. In het buitenland wordt vaker met multifunctionele machines gewerkt.
Door een drietalige website te maken, Engels, Duits en Frans, kunnen we marktpartijen in het buitenland per mail
benaderen, wijzen op de site www.diverto.info - en ondervragen.
Later moet de site ook als communicatiemiddel kunnen dienen."
Marktonderzoek
De interactieve site, ontwikkeld door Frisbee (www.frisbee.nl)
in Vlissingen, is toegespitst op het marktonderzoek. Bezoekers kunnen een vragenlijst invullen en deze gegevens worden
direct ondergebracht in een database ten behoeve van het marktonderzoek. De onderzoeksstudenten kunnen dankzij een
beheersmodule zelf zonodig teksten aanpassen. Een 3d animatievideo laat zien hoe de machine werkt. Huissoon: "Een relatie
wees mij op de mogelijkheden die Syntens biedt en daar heb ik contact mee gezocht. Ik kwam in aanmerking voor het traject
Nederland gaat digitaal waar Syntens maatwerkadviezen en een financiële bijdrage voor geeft. Dat ging allemaal heel vlot."
(www.syntens.nl/ict)
Maatwerkadvies
Syntens-adviseur Jolijn Reinhoudt presenteerde na twee gesprekken een advies en een stappenplan rond de opzet van de
website. Ook bracht zij Huissoon in contact met internetbedrijven. Huissoon: "Frisbee kon op korte termijn een
professionele website maken met alle gewenste techniek en dacht constructief mee. Vandaar deze keuze."
Het marktonderzoek wordt eind januari afgerond. Inmiddels is Huissoon in overleg met enkele studenten om te zien of
de ontwikkeling van de Diverto voor een van hen als afstudeerproject kan worden voortgezet. "Uiterlijk in augustus
moet mijn vader beslissen of hij zijn buitenlandse octrooien daadwerkelijk aanvraagt. Daar zijn enorme kosten mee
gemoeid. Vandaar het belang van een gedegen internationaal marktonderzoek met behulp van de website."
|