In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2006
File not found.

















Frans Bijnen Meubelen in Hulst
Nieuwe collectie, nieuw imago

Vernieuwen hoort bij het ondernemerschap. Maar meubelfabrikant/groothandel Frans Bijnen Meubelen uit Hulst heeft het wel heel rigoureus aangepakt. De collectie is op revolutionaire wijze vernieuwd en gemoderniseerd.

Frans Bijnen Meubelen (FBM) uit Hulst staat bekend om zijn degelijke kwaliteit, goede levering uit voorraad en prima organisatie. Maar de doelgroep wordt snel kleiner. Tot een jaar geleden bestond de collectie van de ruim dertig jaar oude producent vooral uit een breed assortiment aan kleinmeubelen (bijzettafels, spiegels, kapstokken, en dergelijke). Deze waren in traditioneel klassieke stijl uitgevoerd. De groep consumenten die dergelijke meubelen koopt, is aan het uitsterven. De jongere generatie heeft zeker wel wat met (eiken)hout maar dan in lichte kleuren en modern vormgegeven. Bovendien verdwijnt de markt van kleinmeubelen in toenemende mate naar andere kanalen. Jilt Prins, directielid van FBM, besefte dat er wat moest gebeuren.

,,Ik had iets gehoord over de activiteiten van Syntens in Zeeuws-Vlaanderen, het project Innoveren in 5B, waarbij bedrijven ondersteund kunnen worden in de uitvoering van hun ideeën. Ik heb toen contact gezocht met Syntens en met adviseur Jan Schulenberg klikte het eigenlijk direct.'' Schulenberg voerde met FBM een integrale strategische analyse uit en werden innovatiekansen in beeld gebracht. Het resultaat daarvan is dat de concurrentiepositie van FBM te verbeteren valt door nieuwe producten te (laten) ontwikkelen. ,,Wij hebben geen eigen ontwerpafdeling'', vertelt Prins. ,,We zijn een 'no nonsense' bedrijf en ontwerpers zijn ons vaak wat te creatief en te weinig realistisch als het om uitvoering en gebruik gaat.'' Via Innoveren in 5B kon FBM een voucher krijgen waarmee een ontwerpstudio aangetrokken kon worden die een nieuwe lijn aan meubelen ontwierp. Prins is daar blij mee. ,,Zonder het project van Syntens en de voucher zou het allemaal wat moeizamer zijn gegaan. Syntens heeft ons op het goede spoor gezet.'' Er werd ingezet op een collectie met onder meer kastsystemen, (salon)tafels en dressoirs, dus de grotere meubelstukken. Hout blijft de basis want dat is een prachtig materiaal voor meubels. Maar behalve robuust massief wordt nu ook onder meer parketfineer toegepast. ,,De uitstraling van de meubelen is veel moderner, lichter en eleganter geworden, dat moet een nieuw en breder publiek trekken.'', aldus Prins. Behalve in ontwerpen heeft FBM ook in de presentatie geïnvesteerd.

Zo is er voor het kastenwandsysteem Brick een software ontwikkeld waarmee de consument samen met de detaillist zelf de kastindeling kan ontwerpen. Prins: ,,We zijn ook in de productie breder gaan inzetten. We maken tegenwoordig maatwerk meubelen voor grote ondernemingen, we zitten in de productie van akoestische plafonds en we maken in opdracht hoogwaardige ontwerpen onder private label. Door deze 'multi-channel' marketing zijn we als fabrikant weerbaarder geworden.'' Dat is niet verkeerd want de detailhandel en daarmee het publiek moet duidelijk nog wennen aan de nieuwe koers die FBM heeft in gezet; de omslag kost tijd. Het eerste ontwerpbureau bleek te creatief te zijn voor FBM en inmiddels zijn andere ontwerpers aangetrokken. Langzamer-hand krijgt FBM een ander imago. ,,Marketingtechnisch gezien hadden we wellicht onze naam moeten veranderen om de associatie met de oude collectie te vermijden. Aan de andere kant hebben we in de meubelbranche een heel goede naam, die doe je niet zomaar weg. We hebben overigens, vanwege die naamsbekendheid, opnieuw kleinmeubelen toegevoegd aan ons assortiment, maar dan in rvs, glas en aluminium. Komend jaar moet blijken of dat werkt.''

www.bijnen.nl


...realiseert
Contacta 2006: Ontmoetingen in een positieve zakelijke sfeer

...verstrekt
Garantie op particuliere occasions

...profileert
Goes: economisch hart van Zeeland

...moderniseert
Nieuwe collectie, nieuw imago

...kleurt
Pionier Rubia krijgt steuntje in de rug van Syntens

...ervaart
Zeeuws bedrijfsleven bekneld door regels

...presenteert
Ondernemerstuin op Contacta

....kiest
BAGE-groep, Hollestelle en De Betho genomineerd voor OCG-Trofee

...toont
Automotive Plein: Gezamenlijke presentatie succesvol

...profileert
Schouwen-Duiveland Continu in Beweging

...slaat de handen ineen
Veel bedrijvigheid op Zeeuws-Vlaams paviljoen

...helpt
Samen werken aan de toekomst

...ontmoet
Relatiebeheer staat centraal

...concludeert
Water kun je nooit beheersen, wel beheren

...stimuleert
Bijeenkomst Duurzaam Ondernemen Tholen

...biedt
Interessante kavels op JKW-Veiling

...discussieert
Innovatieve ondernemers op BOS 2006

...overziet
Deelnemerslijst Contacta 2006

...exposeert
Beursindex Contacta 2006

...zit bij de ingang
Bedrijven uit alle kernen vertegenwoordigd op oudste plein Contacta

...profileert
Middelburg Plaza is een begrip op de Contacta

...behartigt
Goed ondernemersklimaat in Middelburg

...bezoekt
Veel sfeer op Zeeland Nazomerfestival

...onderzoekt
Meewerken genereert meerwaarde

...voetbalt
RBC Roosendaal is Zeeuwser dan u denkt

...rijdt
Zakelijk Onderweg

...consulteert
Op spreekuur bij gedeputeerde le Roy

...ondersteunt
KN afdeling Zeeland in actie voor wezen in Congo

...belicht
Zuidwest Nederland: logistieke as of logistiek moeras

...belegt
De Beleggingsadviseurs

...groeit
Sterk tweede kwartaal op de Nederlandse kantorenmarkt

...brengt in beeld
Nieuwe Regio Bouwwijzer Werken 2006