In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
November 2004
File not found.

















Infrastructuur en arbeid belangrijke vestigingsvoorwaarden

Bedrijven vinden in de Zeeuwse havens unieke vestigingsvoordelen. Hier is nog ruimte, de achterlandverbindingen zijn uitstekend en er is voldoende arbeid voorhanden. Beide punten zijn echter tevens een punt van zorg voor de toekomst.

Serge Temmerman.

Het Belgische Cobelfret vestigde zich vorig jaar in de havens van Vlissingen-Oost. Van hieruit worden dagelijks drie ferry's met in totaal zo'n 1350 auto's van Ford naar Engeland verscheept. De uitstekende bereikbaarheid van Vlissingen-Oost was een belangrijke vestigingsvoorwaarde, aldus Directeur Serge Temmerman: "Rond veel havens, zoals Zeebrugge en Rotterdam, is het fileleed groot. Vlissingen-Oost is nog goed toegankelijk." Maar ook andere factoren speelden een belangrijke rol bij de keuze voor deze lokatie. "De overtocht vanuit Engeland naar Vlissingen-Oost neemt ongeveer elf uur in beslag, vanuit Antwerpen is dat achttien uur. Als je drie keer per dag heen en weer vaart, is dat een belangrijk verschil. Bovendien is onze terminal ook via binnenwater uitstekend bereikbaar. Dat is belangrijk, want sinds juli voeren we een belangrijk deel van onze voorraad via binnenvaartschepen aan."

Tarwe via binnenwateren
Ook voor industriële bedrijven is de bereikbaarheid over water van belang, vertelt Fons IJsebaert, directeur van zetmeelfabrikant Cerestar. "We verwerken hier in Sas van Gent jaarlijks zo'n 700.000 ton tarwe, die per binnenvaartschip en een enkele kustvaarder naar onze fabriek worden gevaren. Al bij de vestiging van de fabriek in 1911 speelde het kanaal van Gent naar Terneuzen een belangrijke rol in de aanvoer van goederen. Dat is sindsdien altijd zo gebleven." Niet alle grondstoffen komen via het water naar Cerestar. "We verwerken ook zo'n 300.000 ton maïs per jaar. Sinds eind jaren negentig beschikken we ook over een spoorverbinding. Alle maïs komt nu via het spoor hiernaar toe."


Fons IJsebaert.

Zeeuwen harde werkers
Naast infrastructuur is ook de beschikbaarheid van arbeid een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor bedrijven. Ook daarover toont Temmerman zich positief: "Op het gebied van personeel was onze komst naar Zeeland een stap in het duister. We kenden de Zeeuwen niet, maar we zijn blij verrast. De Zeeuwen zijn harde werkers." Personeel vinden is vooralsnog geen probleem. IJsebaert: 'We hebben hier zo'n 450 mensen aan het werk, plus een paar honderd mensen die bij contractors werken. Tot nu toe ondervinden we geen enkel probleem om mensen te werven, maar de komende jaren gaan er ook bij ons nogal wat technische mensen uitvloeien. We zijn, samen met de Kring van Werkgevers en de BZW, hard aan het werk om jongeren voor techniek te interesseren."

Toegang tot kanaal
De schaarste aan goed opgeleid technisch personeel kan in de toekomst wel eens een knelpunt worden. Datzelfde geldt voor de infrastructuur. Bekend probleem vormt de spoorverbinding vanaf Vlissingen-Oost. Omwonenden klagen veelvuldig over geluidsoverlast. Cobelfret laat onderzoeken of de eigen goederenwagons kunnen worden aangepast, zodat ze minder geluidsoverlast veroorzaken. Ook in de kanaalzone zou infrastructuur een struikelblok kunnen zijn. IJsebaert: "Bedrijven die zich hier aan de noordkant van Sas van Gent willen vestigen, verwachten directe toegang tot het kanaal om goederen te kunnen laden en lossen. Zij tonen zich dan ook verbaasd over de N252 die langs het kanaal loopt. Als je activiteiten wilt ontwikkelen, is die weg voor hen een punt van zorg. Een rondweg rond Sas van Gent zou er een aantrekkelijk industriegebied van maken."


...onderneemt
Masterclass Duurzaam Ondernemen op koers

...start
Effectieve manier van online netwerken

...innoveert
Taxicentrale Middelburg innoveert continu

...organiseert
Startersdag voor 'jonge ondernemers'

...belegt
De beleggings- adviseurs

...bezoekt
Veel diversiteit en Kwaliteit op Contacta 2004

...werft
Regionaal dagblad ideaal voor personeelswerving

...roept
Havenburgemeesters roepen op tot bovenregionaal beleidsplan

...acquireert
Zeeland Seaports: meer aandacht voor acquisitie

...vervoert
Havens zijn heel belangrijk voor de Zeeuwse economie

....behartigt
Vrijland nieuwe voorzitter Port Promotion Council Zeeland

...ontwikkelt
Ontwikkelingen in de kanaalzone

...bindt
Clustervorming bindt industrie aan Zeeland

...vestigt
Infrastructuur en arbeid belangrijke vestigings- voorwaarden

...groeit
WCT bepalend voor economische toekomst Zeeland

...vraagt
Gevraagd: Technisch personeel

...presenteert
Junior Kamer Walcheren presenteert JKW Veiling

...netwerkt
NAC grootste zakelijke platform in Zuidwest Nederland

...rijdt
Zakelijk onderweg

...doneert
Opbrengst grootse netwerk-bijeenkomst voor Vrienden ZLG

...onderzoekt
Veel bedrijven weten niet of klanten tevreden zijn

...stimuleert
Ontmoetingsavond voor het Bedrijfsleven in Hulst

...concludeert
Sfeer, bereikbaarheid en keuze winkelaanbod doorslaggevend voor bezoek aan binnenstad