In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
Oktober 2004













advertenties
www.deondernemer.com
www.storimansenpartners.nl/?makelaar=breda




'Makelaardij is en blijft een schitterend vak'

De 42-jarige André Maljaars uit Goes is twee maanden geleden samen met de 46-jarige Coen Meischke uit Doorn van start gegaan met zijn bedrijf DGAcontact. De afkorting slaat op Directeur Groot Aandeelhouder. Het prille bedrijf is een online contactbank voor ondernemers. Het stimuleert via de digitale snelweg het netwerken tussen ondernemers.


André Maljaars: "Thuis in Goes denk je: 'goh, wie was dat nou ook al weer achter dat visitekaartje'."

"Het is en blijft een schitterend vak. Ik had vroeger toen ik door de stad liep nooit durven dromen dat ik nog eens bij zoveel mooie panden binnen zou gaan", aldus de jongste van de twee makelaars. Hij is gespecialiseerd in woningbouw, terwijl Freek Kuzee specialist is op het gebied van bedrijfsonroerend goed. Beiden zijn volledig gecertificeerde en beëdigde makelaars. Bij Maat & Kuzee makelaardij kan men tevens terecht voor taxaties, consultancy en verhuur. Hun werkgebied is heel Zeeland en ook een deel van West-Brabant. Beiden hebben ruim een decennium lange ervaring bij de bemiddeling van aan- en verkoop van woningen en bedrijfsonroerend goed. De Middelburgse makelaars zeggen een goed gevoel te hebben bij het op eigen benen staan. "Essentieel is dat je zelf het roer vast kunt houden op het schip. In loondienst kan dat niet. Als het dan slecht gaat met het bedrijf moet je afwachten waar het schip strandt", stelt Kuzee. Zijn kompaan voegt toe: "Je blijft gewoon je werk doen, maar wat wezenlijk verandert is dat je meer vrijheid en beslissingsbevoegdheid hebt. Je kan je eigen ideeën en ambities waarmaken. Bovendien vullen wij elkaar goed aan."

Type klant
Ze leggen uit dat in deze branche het verschil in type klant, door het verschil in zakelijke en particuliere markt, goed merkbaar is. "Bij bedrijfshuisvesting is er sprake van minder emotie dan bij woningbouw. Je moet je kunnen verplaatsen in de ondernemer. Wat zijn de wensen, wat is het product en de personele bezetting. Er komt ook marketing bij kijken. Ik probeer mee te denken met de ondernemer en voor een toegevoegde waarde te zorgen. Een ondernemer maakt een ondernemingsplan en kijkt naar de doelmatigheid van een pand. Er wordt veel rationeler gedacht in het licht van prijs en rendement. Op basis van de omzet kan hij zich bepaalde kosten veroorloven. Bij woningbouw praat je over zaken als gezinssamenstelling en financiële mogelijkheden. Het heeft een meer vertrouwelijk karakter. Bovendien is een woning een product waar heel veel over te vertellen is. Wat is de historie; hoe is het gebouwd en wanneer", vertelt Freek Kuzee.

Visie
De makelaars hebben een duidelijke visie voor ogen. "We willen op een winstgevende wijze een actieve en bemiddelende rol spelen bij onroerend goed transacties welke leidt tot tevredenheid van onze opdrachtgevers. Communiceren is heel belangrijk in ons vak. Niet zozeer stunten met prijzen, maar kwaliteit en tevredenheid bij de klant teweegbrengen. Wij kiezen voor een persoonlijke benadering. Wij zijn het aanspreekpunt.

We bieden extra dienstverlening via consultancy. Men kan bij ons terecht met vragen over bijvoorbeeld bodemonderzoek, regelgeving van een gemeente of een marktanalyse voor een bedrijf dat zich in Zeeland wil vestigen. Soms is er een hiaat in het winkelbestand. Een bepaald type winkel is niet aanwezig. Daar willen wij alert op zijn. Wat is er aan leegstand en wat is een leuke locatie mede bezien uit het oogpunt van bereikbaarheid. Wij zijn pro-actief en bewegen ons innovatief op de markt.. Je moet een visie hebben.

Wat gebeurt er als de Westerschelde Container terminal er komt? Stel dat er van buiten de regio 500 mensen komen werken. Dat betekent een vertaalslag. Als men Zeeland een plezierige vestigingsplaats vindt zal er meer vraag zijn naar goede huisvesting. Daarbij zijn voorzieningen als een universiteit, een mooie schouwburg en goede sportverenigingen van groot belang. Anders laten werknemers hun gezin niet overkomen naar Zeeland."

Ondanks de commercie is enig idealisme de Middelburgers niet vreemd. "Wij houden erg van ons vak. We zijn er erg mee bezig. Voor het geld iets tegen mijn zijn doen zou ik precies één dag volhouden. Dan zou ik weg zijn", aldus Freek Kuzee.


...presenteert
Bedrijfsleven presenteert zich op contacta 2004

...start
'Makelaardij is en blijft een schitterend vak'

...innoveert
Zeeland: innovatieland bij uitstek

...onderneemt
Poolse loonbedrijven actief in Zeeuws fruit

...groeit
Aantal Zeeuwse starters stijgt weer

...exporteert
Ruim 11.000 euro subsidie voor startende exporteurs

...organiseert
Veel belangstelling voor Contacta

...belegt
De beleggings- adviseurs

...overlegt
Zeeuwen zijn stugge doordauwers

...bezoekt
Van der Peijl Groep neemt alle jaren deel aan CONTACTA....

....informeert
Als je toe bent aan een beetje ruimte

...spreekt
OHW spreekbuis richting overheid

...promoot
Provincie Zeeland promoot Duurzaam Ondernemen

...keurt
Koninklijke Hollestelle ook keurinstituut

...viert
Een eeuw 'Adriaanse'

...leert
Leren omgaan met verlies

...floreert
Gebouwtechnisch Maatwerk

...beleeft
Met Asito de lucht in!

...overhandigt
Weststrate overhandigt cheque t.w.v. e 5.000 aan Ronald McDonald

...nomineert
Genomineerden BOS bekend

...dineert
Ontspannen bijpraten in een prinselijke ambiance

...toont
Grontmij toont al haar facetten tijdens Contacta Goes 2004

...verhuurt
Ladderspecialist verhuurt nu ook trucks met trailer

...ontwikkelt
Flexibel en nauwkeurig in groot én klein plaatwerk