In de periode 2000 - 2007 verscheen in Zuidwest-Nederland het blad 'De Ondernemer'.
Hier vindt u het online archief van deze uitgaves, gepubliceerd door SiteSupport Online Communicatie. De actuele website van deOndernemer vindt u op www.deondernemer.nl
April 2004
File not found.

















Zeeuwse wegenbouwers roepen overheden op:
'Heb oog voor de belangen van het MKB!'

Het zijn lastige tijden voor de Zeeuwse wegenbouwmarkt. Veel grote infrastructurele projecten naderen hun einde, bouwactiviteiten liggen stil en door overheden wordt fors bezuinigd. Bovendien besteden lokale overheden een aanzienlijk deel van het werk uit aan grote bouwcombinaties. De Ondernemer sprak met drie mensen die de branche als hun broekzak kennen: Han Moerland, dga van Gebroeders Moerland BV uit Sint Annaland, Willem de Bruijn, dga van W.J. de Bruijn BV uit Terneuzen en René Meyboom, secretaris van branchevereniging Vianed.


Net als de 'gewone' bouwsector kampt ook de Zeeuwse wegenbouw met een behoorlijke terugval in de hoeveelheid werk. Daar zijn, naast de recessie, diverse oorzaken voor aan te wijzen. Meyboom: 'Grote projecten, zoals de aanleg van de HSL en de Betuwelijn, lopen op hun einde. De betrokken wegenbouwers zoeken, onder meer op de Zeeuwse markt, naar nieuw werk.' Maar ook op politiek vlak liggen oorzaken, zegt De Bruijn: 'Door de gemeentelijke herindeling in Zeeuws-Vlaanderen zijn beslissingen daar uitgesteld. En natuurlijk bezuinigen overheden op dit moment sterk, zowel op aanleg als op onderhoud.' Bovendien neemt de concurrentie toe. Moerland: 'In het verleden kwamen grote bouwcombinaties er op de Zeeuwse markt moeilijk tussen. Er was vaak sprake van een vorm van positieve discriminatie, van 'ons kent ons'. Nu is dat, zeker ook als gevolg van het hele verhaal rondom de bouwaffaire, niet meer zo. De markt is veel toegankelijker geworden voor niet-Zeeuwen.'

Kwaliteit
Dat de markt toegankelijker is geworden, vinden de heren op zich geen probleem. Concurrentie houdt scherp. Maar, stellen ze, de politiek kiest wel eens te gemakkelijk voor prijs in plaats van kwaliteit. Meyboom: 'De keuze voor de laagste prijs is voor een politicus veel makkelijker te verdedigen dan een keuze voor kwaliteit.' Maar deze keuze voor prijs gaat wel ten koste van het MKB, dat minder makkelijk met kosten kan schuiven dan een grote bouwcombinatie. Overigens wordt kwaliteit de laatste jaren wel weer belangrijker, signaleert Moerland: 'Neem bijvoorbeeld de markt in Goes, die de komende jaren op de schop gaat. Daar wordt puur gekeken naar de kwaliteit en is prijs niet het enige criterium. Andere gemeenten, zoals Borsele, werken met een lijst van aannemers waarvan ze weten dat die goed werk afleveren.'

Kleinere projecten
Ook de toegenomen schaalgrootte van projecten kost de Zeeuwse wegenbouwers omzet. De Bruijn legt uit: 'Voor het project 'Duurzaam Veilig' moeten talrijke verkeerssituaties worden aangepast. Provincie en gemeenten voegen dan verschillende projecten, die ook prima afzonderlijk gedaan kunnen worden, bij elkaar. Om een dergelijk project te mogen uitvoeren, moet de wegenbouwer aan allerlei eisen voldoen, onder meer op het gebied van jaaromzet en ervaring. De eisen voor zo'n samengevoegd project worden dan zo hoog, daar kan geen enkel lokaal bedrijf kan voldoen.' Zo stromen inkomen en werkgelegenheid onnodig de provincie uit. Moerland geeft aan hoe het anders kan: 'In Bergen op Zoom heeft de gemeente de inschrijvingseisen verlaagd, bijvoorbeeld door dergelijke projecten niet meer gezamenlijk maar weer individueel aan te bieden. Daardoor maakt ook het MKB weer kans. Dat zou hier in Zeeland ook moeten gebeuren. De politiek kan veel meer doen om het werk binnen de provincie te houden, zonder dat het duurder wordt.'

Lokale belangen
De Zeeuwse wegenbouwers tonen zich sterk betrokken bij hun regio. De Bruijn: 'Wij rijden ook zelf over onze wegen. Klein onderhoud doen we vaak op eigen initiatief en tussen de bedrijven door, zonder meteen een rekening te sturen.' Ook op maatschappelijk gebied vervult het MKB een belangrijke functie, zegt hij: 'Er is in Zeeuws-Vlaanderen nauwelijks een voetbalveld te vinden waar geen bord van ons staat. Dat doen we graag, maar het is wel belangrijk dat die lokale betrokkenheid van twee kanten komt.' Moerland beaamt dit: 'Overheden realiseren zich wel eens onvoldoende het belang van de maatschappelijke en lokale betrokkenheid van het MKB. We roepen daarom de lokale overheden op om de belangen van het MKB in het oog te houden.'


...werft
Zeeland werft van buitenaf

...levert
Hulsterse levert thuiszorg op maat

...structureert
Organisatiestructuur moet passen bij groei omzet

...checkt
Prins & Dingemanse vist ook op het internet

...surft
Haal winst uit online handelsregister

...belegt
De beleggings- adviseurs

...verbetert
Terneuzen steeds beter toegankelijk

...werkt
Nieuwe kansen voor uitzendbranche

...bouwt
"Wees goed en vertel het."

...informeert
BouwNed stelt zich voor

...onderneemt
Ondernemen is leuk !

...kiest
"De aannemer is meer manager dan bouwer"

...verandert
Agenda voor het Nieuwe Bouwen

...garandeert
De VerBouwgarantie voor extra zekerheid

...lanceert
Nieuw label BouwGarant maakt kwaliteit zichtbaar

...organiseert
Goed georganiseerde bedrijfstak

...combineert
De onmisbare schakel....

...roept
'Heb oog voor de belangen van het MKB!'

...rijdt
Zakelijk onderweg

...discussieert
Intensieve samenwerking havens Rijn-Schelde Delta nog ver weg

...leest
In 't kort

...bestuurt
'Met een eigen bedrijf bestuur je zelf het schip'

...ontwikkelt
Haalbaarheids- onderzoek ontwikkeling meerlaags bedrijventerrein De Wig

...vindt
'We hebben een vorm gevonden die alle disciplines van vastgoed bij elkaar brengt'

...besluit
Bedrijfsverzamel- gebouw in Oosterhout van de baan