Net als de 'gewone' bouwsector kampt ook de Zeeuwse wegenbouw met een behoorlijke terugval in de hoeveelheid werk. Daar zijn, naast de recessie, diverse oorzaken voor aan te
wijzen. Meyboom: 'Grote projecten, zoals de aanleg van de HSL en de Betuwelijn, lopen op hun einde. De betrokken wegenbouwers zoeken, onder meer op de Zeeuwse markt, naar nieuw
werk.' Maar ook op politiek vlak liggen oorzaken, zegt De Bruijn: 'Door de gemeentelijke herindeling in Zeeuws-Vlaanderen zijn beslissingen daar uitgesteld. En natuurlijk bezuinigen
overheden op dit moment sterk, zowel op aanleg als op onderhoud.' Bovendien neemt de concurrentie toe. Moerland: 'In het verleden kwamen grote bouwcombinaties er op de Zeeuwse markt
moeilijk tussen. Er was vaak sprake van een vorm van positieve discriminatie, van 'ons kent ons'. Nu is dat, zeker ook als gevolg van het hele verhaal rondom de bouwaffaire, niet
meer zo. De markt is veel toegankelijker geworden voor niet-Zeeuwen.'
Kwaliteit
Dat de markt toegankelijker is geworden, vinden de heren op zich geen probleem. Concurrentie houdt scherp. Maar, stellen ze, de politiek kiest wel eens te gemakkelijk voor prijs in
plaats van kwaliteit. Meyboom: 'De keuze voor de laagste prijs is voor een politicus veel makkelijker te verdedigen dan een keuze voor kwaliteit.' Maar deze keuze voor prijs gaat wel
ten koste van het MKB, dat minder makkelijk met kosten kan schuiven dan een grote bouwcombinatie. Overigens wordt kwaliteit de laatste jaren wel weer belangrijker, signaleert Moerland:
'Neem bijvoorbeeld de markt in Goes, die de komende jaren op de schop gaat. Daar wordt puur gekeken naar de kwaliteit en is prijs niet het enige criterium. Andere gemeenten, zoals Borsele,
werken met een lijst van aannemers waarvan ze weten dat die goed werk afleveren.'
Kleinere projecten
Ook de toegenomen schaalgrootte van projecten kost de Zeeuwse wegenbouwers omzet. De Bruijn legt uit: 'Voor het project 'Duurzaam Veilig' moeten talrijke verkeerssituaties worden aangepast.
Provincie en gemeenten voegen dan verschillende projecten, die ook prima afzonderlijk gedaan kunnen worden, bij elkaar. Om een dergelijk project te mogen uitvoeren, moet de wegenbouwer aan
allerlei eisen voldoen, onder meer op het gebied van jaaromzet en ervaring. De eisen voor zo'n samengevoegd project worden dan zo hoog, daar kan geen enkel lokaal bedrijf kan voldoen.' Zo
stromen inkomen en werkgelegenheid onnodig de provincie uit. Moerland geeft aan hoe het anders kan: 'In Bergen op Zoom heeft de gemeente de inschrijvingseisen verlaagd, bijvoorbeeld door
dergelijke projecten niet meer gezamenlijk maar weer individueel aan te bieden. Daardoor maakt ook het MKB weer kans. Dat zou hier in Zeeland ook moeten gebeuren. De politiek kan veel meer
doen om het werk binnen de provincie te houden, zonder dat het duurder wordt.'
Lokale belangen
De Zeeuwse wegenbouwers tonen zich sterk betrokken bij hun regio. De Bruijn: 'Wij rijden ook zelf over onze wegen. Klein onderhoud doen we vaak op eigen initiatief en tussen de bedrijven door,
zonder meteen een rekening te sturen.' Ook op maatschappelijk gebied vervult het MKB een belangrijke functie, zegt hij: 'Er is in Zeeuws-Vlaanderen nauwelijks een voetbalveld te vinden waar
geen bord van ons staat. Dat doen we graag, maar het is wel belangrijk dat die lokale betrokkenheid van twee kanten komt.' Moerland beaamt dit: 'Overheden realiseren zich wel eens onvoldoende
het belang van de maatschappelijke en lokale betrokkenheid van het MKB. We roepen daarom de lokale overheden op om de belangen van het MKB in het oog te houden.'